All data som direkt eller indirekt kan knytas till en identifierad eller identifierbar fysisk person – exempelvis namn, telefonnummer, e-post, identifikationsnummer, lokaliseringsuppgifter, online-identifikatorer och IP-adresser – utgör personuppgifter. Företag och organisationer som på något sätt hanterar sådana data/upplysningar har rättsliga skyldigheter, vilka direkt kommer att påverkas av EU:s nya dataskyddsförordning GDPR (General Data Protection Regulation).

Utbildningen går igenom de viktigaste förändringarna och ger dig verktygen för att förbereda din organisation för regelefterlevnad och seriös hantering av kundregister, CRM, e-postdatabaser, personalinformation med mera.

Du får även en inblick i vilka praktiska verktyg som kan användas för att underlätta personuppgiftshantingen i den dagliga verksamheten, med särskild fokus på kommunikationsintensiva företag.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Grundläggande om personuppgiftshantering
– Från svensk lagstiftning till EU-förordning
– Huvudsakliga ansvarsområden vid personuppgiftshantering
– Den registrerades rättigheter
– Informationskrav vid insamling och i förhållande till registrerade
– Vad som krävs för Giltigt samtycke till personuppgiftsbehandling
– Direktmarknadsföring – vad gäller?
– Insamling av uppgifter vid kampanjer
– ”Rätten att bli glömd” – begäran om radering från enskild
– Rutiner för löpande personuppgiftshantering
– Personuppgiftspolicy
– Tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder
– Tillsyn och skärpta sanktioner
– Kontakt med svensk tillsynsmyndighet – om din personuppgiftshantering granskas

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Företag eller organisationer som i någon utsträckning behandlar personuppgifter som ett led i verksamheten, till exempel:
– Personuppgiftsansvariga (behandlar personuppgifter för egen räkning)
– Personuppgiftsbiträden (behandlar personuppgifter för annan/kund)
– Kommunikationsintensiva företag som i någon utsträckning hanterar personuppgifter som ett led i näringsverksamhet

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Som kursdeltagare får du
– Grundläggande förståelse för lagstifning som hanterar personuppgifter
– Praktiska tips för att kunna förbereda den egna organisationen
– Information om tillåten och otillåten personuppgiftshantering för marknadsföringsändamål
– Kunskap om tillsyn och sanktioner vid överträdelse
– Insyn i vilka praktiska hjälpmedel som kan användas, till exempel IT-stöd

 

anmäl dig här

 

PROGRAM 

09.00 – 10.30 Introduktion, allmänt om personuppgifter och GDPR, från svensk lagstiftning till EU-förordning
 
10.30 – 11.00
Kaffe
 
11.00 – 12.30 
GDPR forts., informationskrav vid insamling av personuppgifter, registrerades rättigheter, rutiner för löpande hantering m.m.
 
12.30 – 13.30 
Lunch
 
13:30 – 14:30 
Personuppgiftshantering för direktmarknadsföring, insamling vid kampanjer, opt-in / opt-out, personuppgiftspolicy mm.
 
14.30- 15.00 
Kaffe
 
15.00 - 16.15 
Praktiska hänsyn i din verksamhet, genomgång av digitalt hjälpverktyg med samarbetspartner [TBA]
 
16.15 - 17.00 
Tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder, granskning, skärpta sanktioner, kontakter med svensk tillsynsmyndighet mm. 

Anmäl dig här >>

Information

Datum: 13 september 2017
Tid: 09.00–17.00 
Plats: IVA:s Konferenscenter, Grev Turega
Pris: 7 900 kronor exklusive moms (i priset ingår lunch och kaffe/te med tilltugg)

Ytterliggare kurstillfälle:
17 oktober 2017

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@resume.se
070 729 37 21

 

KURSLEDARE

Alexander Jute

Alexander Jute
Alexander Jute är advokat och delägare på Advokatfirman MarLaw. Han har mångårig erfarenhet som juridiskt ombud med särskild inriktning på kommunikationsintensiva företag, aktiva i branscher såsom media, reklam, fordon, finans, telekom, detaljhandel, konsumentelektronik, IT etcetera. Alexander är särskilt inriktad på marknads- och immaterialrätt samt IT-rätt och även frågor som rör dataskydd och personlig integritet. Verksam som processombud vid domstol och skiljeinstitut och biträder vid förhandlingar med myndigheter såsom Datainspektionen, Konsumentverket och privata organ såsom Reklamombudsmannen och DM-nämnden. Alexander föreläser löpande vid bland annat Stockholms universitet och utbildningsinstitut samt vid internutbildningar för företag och organisationer. 

Henrik

Henrik Palmcrantz
Henrik Palmcrantz är
 jurist på Advokatfirman MarLaw. Han har flerårig erfarenhet som juridiskt ombud och som bolagsjuristkonsult, med särskild inriktning på marknads- och immaterialrätt, IT-avtalsrätt och allmän kommersiell IT-rätt, inkluderat dataskydd, i nära samarbete med allt ifrån lokala mindre aktörer till internationella storföretag aktiva inom branscher såsom IT- och telekom, detaljhandel, konsumentelektronik, IT- och mobil plattformsutveckling, media, marknadsföring och PR. Genom Advokatfirman MarLaw är Alexander verksam som biträde och ombud vid förhandling och tvistlösning, process inför domstol, myndigheter och vid näringslivsorgan. Han är anlitad som föreläsare internt hos företag och vid utbildningsinstitut.

 

Alla utbildningar