Way out bäst-i-marknadsföringstest

Sommaren lider mot sitt slut, så nu är det dags för lite fokus på årtidens härligaste nöje (enligt mig): festival… i koppling till kommunikation!

Jag har varit på Luger och Live Nation-drivna Way Out West (eller Way Out Fest som vissa kallar helgen) många gånger och har inte bara blivit blown away av magiska line-ups men även hur festivalen sköter sin kommunikation på alla fronter. I år hade jag ett extra öga på marknadsföringen för att kunna rapportera till er.

Festivalen är ju utan tvekan meckat dit musik-, medie- och marknadsföringsfolket vallfärdar varje augusti för att synas och syna varandra. Nu, då elfte upplagan gått av stapeln, är det knappt någon som minns de höjda ögonbrynen under de första åren kring en festival som bokade hip hop-akter till en svensk skog och att en skulle bo på hotell istället för i ett tält.

Men att våga boka något annat än kritvita gitarrmän och fokusera på stadsliv är inte det enda modiga som gjort WOW till det ännu mer wowiga som festivalen är idag. Att med hull och hår gå all-in på företagssamarbeten och sponsorskap i ett Sverige där många fortfarande rynkar på näsan åt att låta, nay, uppmana kultur- och corporatevärldar existera i symbios är minst lika revolutionerande. Speciellt när en samtidigt pushar för hållbarhetstänk (Köttfritt! Mjölkfritt! HBTQ-diplomerad!).

I år blomstrade dessa initiativ, både i direkt samarbete med Luger och i samband med helgen, för fullt. Här är tio favoritgrejer från endast området. Jag tycker de är #bragrejer på grund av deras relevans till festivalkontexten, samt initiativens innovations- och underhållningsgrad.

****

Mastercard blippar till World Food Programme
WOW blev i år kontantfri och kontaktlös. Men så klart blev det inte kölöst (om nån smart person därute kan lösa köutmaningen är jag evigt tacksam!). Så Mastercard tog båda tillfällen i akt och skapade under konceptnamnet “Blipp Out West” en snabbkassa för de som “blippade” sin betalning genom företagets kontaktlösa s.k. “blipptjänst”. Det gick även att blippbetala i andra kassor. För varje blipp donerade Mastercard till World Food Programme. Totalt blippades 60 635 måltider. Gott.

***

Norrlands Gulds ÖLPIZZA
Öl + pizza är alltid gött, men blir EXTRAGÖTT i kombination med varandra. I synnerhet på festival. Jag älskar ju matexperiment, så en pizza gjord på öldrav från ölets bryggprocess i samarbete med restaurang 800 grader är right up my tummy-alley. Visst, ölpizzan lanserades i juni, men att även ha den på WOW är ju rätt in i målgruppens hungriga festivalmagar. Sedan gjorde Norrlands även en del andra bra grejer, som en live-streamad podcast i samarbete med Nordmark Records.

***

Red Bull bjuder upp till tanzen
På ett område, Dungen, finns Red Bull Academy Stage, där energidrycken fortsätter att göra en grym insats för elektronisk musikkultur. Med tanke på hur dansmusikdebatten i Sverige fick ny fart i sommar, är det härligt att se en stor företagsaktör fortsätta stå upp för denna kultur och dess artister. Red Bull anordnade även fler, mer hemliga, evenemang utanför området. Och visst blev det allt tanzen!

***

Metro vs. douchigheten
Trygghet på festivaler har tagit sig högt upp på medieagendan de senaste åren. Metro, tillika WOWs mediapartner, använde samarbetet till att driva kampanjen “Var inte en douche” under festivalen. Bland annat hade de en stor vepa med orden precis vid områdesingången, som de uppmanade folk att ta selfies framför, och debattchefen Soraya Hashim medverkade i WOW Talks där temat diskuterades i en programpunkt. Sedan live-streamade Metro samtliga WOW Talks också. Heja Metro som tar ställning på ett aktivt sätt!

***

Polisen, RFSU, tryggheten… och en ruta
Och på tal om festivaltrygghet gick WOW in i ett djupare samarbete med Polisen, Göteborgs stad, RSFU och Svensk Live för att kunna skapa en härligare festival för alla. Bland annat kommunicerades tips om trygghet via WOWs digitala kanaler. Värt att nämna är även konstverket Rutan, som Göteborgs stad och Filmkontoret uppförde på området på lite samma tema. Hurra för social hållbarhet!

***

En bar för alla
Jag är glad att vår nordiska dryckeskultur blivit mer accepterande gentemot folk som inte vill konsumera alkohol. Så klart finns det jättemånga faktorer för denna utveckling, men en av dem är att vi faktiskt börjar få vettiga alternativ till alkoholhaltiga drycker. Som de drinkarna GodDryck serverade i sin alkoholfria BAR FÖR ALLA på festivalen, till exempel. Skål!

***

youtubers United
Youtubers, youtubers, youtubers. Influencers, influencers, influencers. Generationsskiftet inom underhållningens maktelit är definitivt här, och det märktes på årets festival. Vissa youtubers, som sminkvideobloggaren Thomas Sekelius satt i paneler på WOW Talks, andra medverkade i sponsorers tält, som gamern Sp4zie. United Screens gjorde ett utmärkt jobb med att se till att sina stjärnor blev bokade och behandlade som, just det, stjärnor.

***

Vegmaxat med Max
Burgarbrosen på Max har ju storsatsat på vegetariska hammisar de senaste åren, och i år skapades Way Out Halloumi-burgaren. Den serverades på restaurangerna inför festivalen, i kombination med en tävling om festivalbiljetter, och fanns även på Max helvegeatariska restaurang på festivalområdet. Mums!

***

Film Out West
Precis som tidigare år visade WOW ett brett filmprogram, som i år innehöll titlar av fler kvinnliga än manliga regissörer. Filmerna visades på området Höjden, där paneldebatter om bl.a. film också hölls, samt även på två andra biografer i stan. Allt avslutades med en mer exklusiv festlighet. Kapten bakom filmprojektet på WOW är Petra Kauraisa och med henne vid rodret är distributörer och film-pr-personer nog kloka att även kika på Film Out West i samma veva som andra, mer filmiga festivaler. Som de bakom Silvana-filmen, till exempel.

***

 

Way Oat West gör det igen
Sist men inte minst, stor s/o till Oatlys tält, med alla dess dj-bokningar. När en kommer in på området traskar ju en igenom vad som kan kallas för “sponskorridoren”. Att få folk att inte bara stanna upp, men också dansa (i spöregn!) och givetvis ta del av sampling, är en liten konst i sig. Way Oat West indeed!

****

Helt enkelt: WOW! Ovan är bara ett axplock av de galet många samarbeten som Luger sytt ihop tillsammans med företag, organisationer och myndigheter. För att inte nämna det epicenter som skapas i GBG för varumärkesbyggande aktivitveter i andra företags regi helt fristående från Luger under helgen. (Mer om Way Out Varumärkesfest i nästa inlägg!). Inte undra på att Way Out West överlevt den ökända festivaldöden, hur än folk må ironisera över evenemanget.

Foto högst upp: Elias Assar via Way Out Wests FB. Resterande foton/artwork är press/sociala medierbilder från respektive aktör samt egentagna fotografier.

*****

Pssst… Har du tips på bra grejer? Hojta supergärna på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Sommarinspo: Bra politikgrejer!

Politik + marknadsföring har kanske aldrig varit så sammanflätade som i dessa surrealistiska dagar då serier som House of Cards bleknar i jämförelse med verklighetens drama. Som tur är föder kaos kreativitet och kämpeglöd. Här är ett gäng av mina favoritgrejer, med fokus på Sverige, från våren och sommaren. Inspiration inför det stundande valåret, gänget!

****

Make Equals skokänga
När Ida Östensson, grundare av jämställdhetsorganisationen Make Equal, gick ut i sociala medier och sökte en herrans massa skor visste en att en bra grej var på g. Och vilken grej det blev! #ochjagprotesterade är helt klart en av de starkaste kampanjerna som tydligt sätter ner foten, eller snarare tusentals fötter runt om i Sverige, mot främlingsfientlighet. Läs mer här.

***

Kampen mot medrasism
När någon tar sig an utmaningen att lansera ett nyord spetsar jag mina copyöron lite extra. Jag gillar det tydliga och praktiska nyordet “medrasist” som stiftelsen Teskedsorden myntat, och kommer definitivt lägga till det i mitt vokabulär. Läs mer om nyordet och kampanjen här.

***

Ett vrål för trygga födslar
Uppropet och organisationen Födelsevrålet känns verkligen som ett vrål. Vi ville inte vråla. Men nu måste vi. Vi fick nog. När kvinnor börjar vråla och går emot samhällets starka normer att vara medgörliga, då vet en att något VERKLIGEN måste göras. Läs mer om initiativet här.

***

Löfvén has left the Almedalenbuilding
Helt enkelt en bra grej att ge sig ut på Sverige-turné under Almedalenveckan. Pondus.

***

Den djärva Järvaveckan
… och ju mer publik Almedalenveckan blir, desto tydligare blir det att behovet av politiska diskussioner i koncentrerat format behövs. Kudos till arrangörerna av Järvaveckan med sina höga ambitioner att lyfta fler perspektiv som saknats innanför ringmurarna.

***

SthlmOp öppnar upp igen
Som Resumé-läsare har du ju förmodligen redan koll på Stockholm Open, numera #SthlmOp. Vill mest bara ge dem ännu en shout out för det fantastiska som är detta mångfaldsprojekt, nya, talangjakt. <3

***

The lumpen force awakens
Att återlansera lumpen måste ha varit en svår nöt att knäcka. Men jag känner att de knäckte den med denna fina kampanj.

***

Pirate Bays regeringsflört
Vi vet att vi är i typ the twilight zone när en Pirate Bay-grundare vill jobba för staten. Men för min del är jag bara himlans tacksam över att en hardcore techexpert erbjuder sig att styra upp vår digitala infrastruktur efter det där hiskeliga Hesa Fredrik-falsklarmet. Läs mer här.

***

Jakten på fake news belönas
Heja Viralgranskaren som hjälper oss att navigera i träsket som är våra flöden! Välförtjänt pris och förhoppningsvis en katalysator för andra att följa i deras fotspår.

***

Vice granskar Sverige
Och på tal om granskning är det riktigt fint att se Vice, som bara fortsätter att imponera med sina produktioner och lokala upprampning, vända kameran mot Sveriges invandringspolitik och könsnormer. Läs mer om dokumentärerna här.

***

Kärleksmanifestationernas manifestation
HEJA DAMON RASTI som fick ett chockat Stockholm att samlas en masse på Sergels Torg för att visa solidaritet mot terror. Vila i frid, de som miste livet på Drottninggatan.

***

Pride, Pride och mer Pride
I år fullkompligt exploderade Stockholm och Göteborg av kommunikationsinitiativ kopplade till Pride. Det är toppen att så många företag och organisationer visar sitt stöd för allas rätt till att älska vem de vill, men ännu mer toppen att diskussionerna kring denna typ av marknadsföring blir ännu mer nyanserade.

****

Upp till kommunikationskamp! Alla ska med!
Och mer sommarinspo 4 U här.

*****

Pssst… Har du tips på bra grejer? Hojta supergärna på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Sommarinspo: Bra musikgrejer!

Josåatteee, det har varit lite tyst här på bloggy p.g.a. #bragrejer i lifvet, men nu kör vi igång igen! Sååå… här kommer första delen av en massa inspiration från året so far för er att marinera i dessa grilltider. Musik + marknadsföring = mitt favvoämne och Sverige är ju enligt dessa stats bäst på popmusik, så vi börjar med det!

****

Sony Musics Cannes-lejon
Så. Himlans. Mäktigt. Att Sony Music vinner pris i kreativitet (för andra året i rad!). Att Sveriges musikmarknadsföring börjar visa vad det går för, i synnerhet under ett år då våra lejon inte var lika många som vanligt, är en tydlig markering att inhousekreativitet är något att lägga stålars på. Och även kent lär ha bjudit på ett leende när kampanjen för bandets “begravning” vann. Se casefilmen här och kolla alla kategorivinnare här.

***

Universal ska få dudes att Pantamera
På andra musikbolagsfronter satsar Universal Music på social good-samarbeten. Tydligen dricker unga killar mest läsk och så, och pantar minst. Att kombinera musik/gaming med pantuppmaningar känns som en finfin målgruppsanalys. Gillar även att Pantamera breddar sina samarbeten för att nå fler segment.

***

Garbergs nya melodi
Att trenden mot mer integrerade musik- och marknadsföringsamarbeten är stark blev glasklar då Garbergs lanserade sin musikbolagsfilial i samarbete med Sakarias. I Almedalen bjöd de även in till samtal om jämställdhet i musikbranschen tillsammans med Equalizer Project. Byrån med Stockholms finaste utsikt har alltid haft en stark popkulturell förankring, men nu när de blickar mot Kulturen på ett mer officiellt sätt ska det bli myyyyycket intressant att se hur symbiosen utvecklas.

***

Musikjättar för jämställdhet och jämlikhet
På tal om Equalizer Project, initiativet som ska öka och förbättra jämställdheten och mångfalden bland producenter och låtskrivare, finns det egentligen ingenting annat att skriva än att det är top of the pops.

***

Låtskrivarcampet som ska vinna Melodifestivalen
Och på tal om mer jämställdhet inom låtskrivar- och producentskrået lanserades precis ännu ett toppeninitiativ – Cosmic Music Camp. Målet är att skriva en låt eller flera som kvalar in och vinner Melodifestivalen, nay, Eurovision. Bra mål. Bra grej. Bra chans att vinna också, p.g.a. att en massa awesome kvinnor är med på musiktåget Tuut tuut!

***

360° festivaltrygghet med Nattskiftet
Att överhuvudtaget komma in i någon mansdominerad bransch handlar rätt mycket om att kunna känna trygghet på arbetsplatsen, inte minst i musiksammanhang där karriärslivsviktiga kontakter och research finns på ex. klubbar och festivaler. Trygghetsorganisationen Nattskiftet gör ett hästjobb för att försöka få till denna trygghet inom nöjeslivet, i år med kampanjen 360-trygghet. Med sig i år har de ett flertal artister, som Zara Larsson och Erik Lundin, samt ett gäng corporate- såväl som kulturella sponsorer. Gränsöverskridande samhällsinitiativ FTW!

***

Keshas comeback
Det här med trygghet i musikbranschen och kvinnors möjligheter att ta plats inom den blev en sorglig historia då Kesha förlorade i rätten mot sin (före detta) producent Dr. Luke. Men hör och häpna! Nu är hon tillbaka med full kraft, och ser till att sprida jämställdhetsbudskap i sina låtar såväl som intervjuer. Låt vårt stöd synas i streamingsiffrorna!

***

R.I.P. RMH (typ?)
Kreativa kollektivet RMH, som tongivande artister som Silvana Imam är del av, har länge förstått och agerat på möjligheterna att samarbeta med näringslivet. De räds inte för att blanda kulturen med kapitalet för att nå sitt mål för ett mer jämlikt och jämställt samhälle. RMH var under 2016 utan tvekan på topp i sitt pr-gejm, så chocken var relativt total för de flesta då kollektivet plötsligt en dag dödförklarade sig själva. Men, det visar sig att de kör en fågel Fenix, och håller nu på att återuppstå i ny fjäderdräkt. Historiens vingslag, gänget! Och vem vet, det kanske visar sig att Red Bull har ett finger med i spelet av att, ehum, ge RMH vingar. Och vad äääär det här Third Culture Kids egentligen? (PS! Missa för all del inte RMH-artisten Cherries sommarprat!)

***

STIM + varumärkesdrottningen Carina Brorman = Sant
Då #internet driver på jakten att få cashflöden att fungera i musiksvängen tar nu STIM ett steg mot att modernisera sig genom en ny styrelseordförande. Att välja Carina Brorman, som i övrigt styr stora, tunga varumärkesförflyttningar för kulturella eliten såväl som globala industriföretag, känns som ett klockrent val för att kunna förändra musikbranschens monetära infrastruktur. För money makes the music world go ‘round, trots allt.

***

Beyoncés tvillingkampanj
Queen B visar ännu en gång att hon regerar inom person-pr med en lika hårt styrd som vacker story kring hennes andra graviditet. Tji fick all skvallerpress som så ofta kapitaliserar och skandaliserar kända kvinnors familjeförhållanden. Bow down, alla. Som vanligt. (Och läs mer om fotograferingen och fotografen bakom allt här!)

***

Jay Z väljs in i Songwriters Hall of Fame
Och juuust det! Beyoncés äkta man (sorry, kunde ej motstå denna titulering!) valdes  in låtskrivarhistorien som första rapartist någonsin. Barack Obama (Saknar honom!) tog tillfället i akt att bromancea loss med en otroligt fin, och humorfylld (Lordy, vad jag saknar honom!) videohyllning då nyheten släpptes. En stor dag för afroamerikanska artister och hip hop-rörelsen som helhet.

***

RiRis relationsråd
Det där med att vara personlig, men aldrig privat verkar inte Rihanna bry sig ett dyft om. Lika bra det, då hennes personliga pr-strategi att ibland vara högst personlig och privat med sina fans skapar positiva världsrubriker. Som hennes kärleksråd till detta fan. Som så klart blev ett viralt kärleksråd. Som vi Rihanna-fans så klart tar till oss och älskar henne ännu mer för.

***

Katy Perry-pratet: En studie i äkthet
I vår bransch letar vi ju för det mesta efter äkthet. Då “produkten” är en människa ställs detta sökande och vårt ansvar på sin spets, känner jag i alla fall ofta då jag pysslar med person-pr. Därför är jag otroligt fascinerad av hur snacket gått kring marknadsföringen av Katy Perry och hennes nya album. En av världens största stjärnor med hur mycket pengar som helst och förmodligen ett riktigt fett kommunikationsteam verkar inte kunna göra någonting rätt denna gång. Pr-aktiviteterna trampar i klaveret gånggång på gång. Att säga att en sysslar med “purposeful pop” verkar inte gå hem i stugorna om en inte faktiskt levererar på det. Och då känns det som att någon marknadsföringsperson någonstans kanske borde ha styrt Katy Perry åt ett annat håll, hur mycket stjärnan i sig än vill göra skillnad? Den bra grejen från denna grej: Att vi kan lyssna och lära. Så vi inte tondövt famlar oss fram i dagens högst marknadsföringspolitiska landskap av femvertising och kulturella approprieringsfällor.

***

Arcade Fire vs. Kendall och Kylie Jenners t-shirts
Några andra ladies som har trampat i marknadsföringsklaveret på sistone är systrarna Jenner. Från Pepsi-debaklet till Fyre Festival-influencerkrisen. När syrrorna släppte ett gäng t-shirts där de använde ett gäng legendariska artister som tryck (utan lov!) och sålde tishorna för 125 dollar fick folk verkligen nog. Till och med Arcade Fire, som tryckte upp sina egna tishor som anspelade på Jenner-kreationerna. Sen skänkte de intäkterna till välgörenhet. Och så kan en… mindre bra grej bli en bra grej!

***

En liten hyllning till Halebops skämskampanj!
Jag gillar att bli glad av marknadsföring. Och det blir jag av Halebops sommarkampanj som uppmanar till att våga stå för sina guilty pleaures. (Guldstjärna för fin casting oxå.) EURODANCE, DANSBANDPOWERBALLADER OCH POJKBAND ÅT ALLA.

***

Min crush på Acrush
På min idémöten-jag-vill-ha-varit-en-fluga-på-väggen-i-lista: Mötet då någon pitchade idén att skapa ett pojkband där medlemmarna är tjejer. Pitchat, budgeterat och gjort. Denna nya vinkel på konstruerade band har redan gjort Acrush till världskändisar, innan de ens hade släppt en låt.

***

John Olivers politiska musikalnummer
Utan humor tror jag inte jag hade pallat vårt politiska klimat just nu. Och John Olivers sätt att kombinera humor och musik för att föra fram politiska budskap är rätt oslagbart.

***

Nattborgmästaren rules!
Klart alla städer ska ha en borgmästare som kan det här med nattliv! Jag röstar på Batman som Stockholms nattborgmästare, om han bara skulle gå en kurs i typ projektledning eller teambuilding.

***

Med klubblivet mot terrorn
Då Stockholm lamslogs av attacken på Drottninggatan kände nog många en tveksamhet till att ägna sig åt helgens sedvanliga nöjen. Men med tanken att det är precis det som terrorskapare vill uppnå, blixlanserades initiativet #openstockholmnight. Och precis som Mannen med pinten blev denna insats en liten symbol för att vi står allierade mot våld och går samman för ett fortsatt öppet samhälle – även på krogen.

***

Ariana Grande
Bara så mycket <3 <3 <3 till denna artist för hennes agerande efter Manchester-attacken. Låt oss aldrig sluta gå på konserter.

****

SÅ! Lite smått och gott 4 U var ni än befinner er i sommar och slappar. Men om ni känner för att vara produktiva och bli rika på köpet under ledigheten, kan jag varmt rekommendera den här lilla guiden för hur du knåpar ihop en sommardänga.

Ha det soligt (nja) så länge!

*****
Pssst… Har du tips på bra grejer? Hojta supergärna på
bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Branschens 2017-löften del 5: Kreativa chefspersoner

Resume_BGB_19_0

Q1 är slut, våren är här (nja) och vi rullar på i rasande fart. Under årets första månader har jag hört mig för med en massa branschkollegor om vad de har för ambitioner med 2017. I femte – och sista! – delen av denna ankdammsföljetong delar hela tjugotre kreativa chefspersoner med sig av sina nyårslöften.

***

Resume_BGB_19_1_1

Andreas Lönn
ANR BBDO
– Att göra det den här bloggen gör så ypperligt: fokusera och uppa det som är bra. Det bra som görs här på jobbet, i branschen och världen i stort. Det är så många som gör tvärtom. Samt att påminna mig själv om att människor i grund och botten inte har förändrats, våra behov och drömmar ser i mångt och mycket likadana ut, oavsett hur digitaliserat våra liv blir.

***

Resume_BGB_19_2

Canan Yasar
Obeya
Jag lovar att ta ansvar för den makt jag har. Vi arbetar dagligen med att påverka människor och med det följer ett stort ansvar. Jag ansvarar för den typ av kommunikation vi på Obeya skapar och konsekvenserna som följer. Vi måste förstå den makt vi har och framför allt vara ödmjuka inför den. Genom att låta alla få ta plats i det offentliga rummet och visa på goda exempel på hur vår verklighet ser ut kan vi bidra till ett mer inkluderande samhälle där kön, sexuell läggning, härkomst, religion eller hudfärg inte spelar någon roll.

***

Resume_BGB_19_3

Christina Knight
UKnight
– 2016 var ett ”Annus horribilis” för världen – och ett fantastiskt år för UKnight, med möjlighet att jobba med styrelseuppdrag, Mad Women-föreläsningar och med kommunikation i nya, lite bredare och internationella sammanhang. Jag vill fortsätta att jobba med människor jag respekterar och lär mig utav, utefter samma värdegrund som tidigare; att bidra till att reklambranschen såväl som andra branscher blir mer jämställda och diversifierade, och därmed – i mina ögon – mer relevanta, mer intressanta, mer kreativa – och helt säkert även mer lönsamma. Laddar batterierna i Italien, med Chelsea, med nya och gamla vänner och med en absolut tilltro till att allt bara kan bli bättre.

***

Resume_BGB_19_4

David Orlic
Prime – A Weber Shandwick Company/Ordförande i KOMM
– Alltid samma löfte: att aldrig veta bäst. Att lyssna och lära av smarta människor med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv. Att hitta och bjuda in nya supertalanger till kommunikationsbranschen. Och anställa dem.

***

Resume_BGB_19_5

Ebba Hultengren
Jung
Mitt personliga nyårslöfte lyckades jag med den femte januari. Så på det planet kommer 2017 gå ut på att vara rätt nöjd med det. Istället kommer jag att fokusera mer på det arbete vi har framför oss på Jung när det kommer till att inspirera medarbetare, kunder, studenter och branschen i stort att fortsätta skapa banbrytande kommunikation som gynnar både människor, varumärken och populärkulturen. 2017 kommer att bli, och är redan, roligt!

***

Resume_BGB_19_6

Ellen Kvarby
Sony Music Sweden
– Göra färre saker bättre.

***

Resume_BGB_19_7

Gustav Egerstedt
Saatchi & Saatchi
– 2017 ska bli året då jag säger ”ja” till fler saker som jag normalt säger ”nej” till. Och året jag säger ”nej” till fler saker som jag annars säger ”ja” till. Tror att det kan få många intressanta (ofta positiva) konsekvenser. Både hemma och på jobbet, det får bära eller brista. Sedan hoppas jag att fortsätta bidra till att Saatchi & Saatchi är en inspirerande, bra och ibland lite konstig arbetsplats 2017, och såklart framåt.

***

Resume_BGB_19_8

Hedvig Hagwall Bruckner
King
– Jag lovar att fortsätta att argumentera för den kreativa, unika reklamens fördelar ur ett långsiktigt affärsperspektiv. Jag kommer aldrig att acceptera dumheten att ”guldäggsreklam” och effektiv reklam skulle vara olika saker. Det som kittlar, sticker ut, är vältänkt och genomarbetat kommer att bli ihågkommet och gillat. Så är det bara.

***

Resume_BGB_19_9

Ingrid Sydow
Geelmuyden Kiese
– Mitt mål för i år, och alla år framåt, är att aldrig bli en tråkis. Jag hittar mycket inspiration från uteliv och generellt genom att hänga med fölk, så det vore min yrkesmässiga död att bli en tacofredagsperson. Jag kommer vara fortsatt oimponerad av bransch-fluff för att istället fokusera på meningsfulla relationer. Jobbar man med kommunikation bör man vara intresserad av människor, och hyfsat ödmjuk. Och det kan man hela tiden utveckla. Ett rimligt mål är att bli så bra på att förstå människor att man kan skapa kommunikation som betyder något, för någon. Och nu inser jag att jag ska sluta att låta så pretto också.

***

Resume_BGB_19_10

Jacob Åström
Reform Act/Reform Society
– Samma som varje år, men kanske extra mycket i år: få fler att våga vara nyfikna. Utan nyfikenheten dör vi, eller åtminstone själen och därmed världen, medan köttförpackningen vi kallar kropp fortsätter leva och bara blir mindre och mindre i sina intryck, tankar och uttryck. Och framförallt: börjar sätta punkter efter allt som lämnar den. Istället för det skiljetecken som borde ligga i anslutning till alla tankar (utom möjligtvis ”ska jag svälja den här spiken eller lägga den åt sidan?”): interrobangen. All bra kommunikation är, eller bygger på, en interrobang. Som alltså – utöver att vara det skiljetecken som mest låter som ett metalband – är en kombination av ! och ?. ‽.

***

Resume_BGB_19_11

Jakob Grandin
Grandins Flying Circus
– Mina löften är förändring, förändring och förändring. Genom lanseringen av Gather tar vi som byrå ett nytt perspektiv där vi sätter oss själva i första rummet tillsammans med varumärkena. Det är där vi vill vara, då vi tror att det är genom öppna landskap ej präglade av KPI:er utan av närvaro, dialog och action i nutida sammanhang som vi kan arbeta mycket skarpare och mer proaktivt med varumärken, människor och utveckling. Jag tror inte på byråns nuvarande form som en briefmottagande aktör som utgår från kundens bästa. Jag tror på samspelet och envisheten om att som byrå sätta sin kund i så obekväma, proaktiva och utmanade situationer att förändring inte bara sker på pappret utan även på ett personligt och filosofiskt plan. Over and out!

***

Resume_BGB_19_12

Joakim Flodman
Oakwood
I år har jag extra fokus på en sak: att göra komplicerade digitala projekt snabbare, tydligare och roligare för våra team att jobba med. Projekt blir allt mer komplicerade då det digitala hamnar mer i centrum. Oakwood kommer närmre kundernas befintliga infrastruktur, affärsverksamhet och produkter. Det betyder fler nervösa stakeholders. Men även svåra och affärskritiska utmaningar behöver injekteras med kreativitet och spontanitet för att lösas på sätt som kan inspirera. Nu när vi växer är det mitt ansvar att skapa förutsättningar för kreatörer att förverkliga roliga idéer och skapa upplevelse utöver de vanliga. Upplevelser som skapar användarglädje.

***

Resume_BGB_19_13

Johan Yilmaz
Gullers Grupp
Mitt löfte är att omfamna friktionen. Att sätta samman team av oliktänkare med helt olika bakgrunder och expertområden. Ibland går det åt mer energi i början av projektet. Men när musikvideoproducenten, statsvetaren och utvecklaren samarbetar uppstår de oväntade lösningarna. I grunden är det ändå nyfikenheten och samhällsintresset som förenar oss.

***

Resume_BGB_19_14

Josefine Richards
INGO
– 2017 ska handla om ”Sanningar”. Riktiga sanningar som resulterar i riktiga avtryck och som får verklig betydelse, inte bara för de 5 personer som medverkar i casefilmen.

***

Resume_BGB_19_15

Lotta Mårlind
Garbergs
– Jag är dålig på nyårslöften så det är utmärkt att jag tvingas lova något i skrift, så att det blir på riktigt och inte bara tomma löften till mig själv. Förutom det sedvanliga dravlet att jag 2017 ska bli lite magrare, bara dricka vin på helgerna samt läsa fler böcker, så lovar jag att sluta vara snäll och börja säga nej lite oftare till alla som frågar om jag inte kan hjälpa till med nån liten sak som rör mitt yrke vid sidan om. Inte för att det inte är kul utan därför att jag blir så stressad och då blir jag sur och inte så kul att vara med för mina stackars vänner och min familj. Jag vill gärna vara med och skapa nån sorts debatt om kommunikationen just nu. Att människor måste våga lita mer på sitt hjärta och mage och inte bara hjärnan. Att man måste hjälpa folk att orka mer och vara modiga och se till att vi skapar kvalitet istället för kvantitet när det kommer till allt det här ”contentet” man förväntas producera.

***

Resume_BGB_19_16_1

Magnus Jakobsson
Åkestam Holst
Mitt löfte är att försöka ge ännu fler kreatörer ( och andra ) självförtroende att göra bra saker. Det mesta handlar om att ge fler chansen. Får man en chans gör man ofta något av den. Får man ett jobb går man hem klockan 16.45. Chanser är denna branschs heroin. Har man en gång fått en, så tar man alla.

***

Resume_BGB_19_17

Patrik Beskow
Affairs
Mitt mål för 2017 är att sätta människan i fokus och med det försöka uppfylla redan befintliga behov istället för att skapa nya. Både när det kommer till våra projekt och produkter, men också för att kunna möjliggöra en rolig och bra arbetsplats.

***

Resume_BGB_19_18

Petra Albrektson
Round & Round
Tre månader in på det nya året kan jag meddela att mitt 2017-löfte lever och levs efter. Det gäller mailhantering och lyder: jag ska läsa alla mail och sortera dem i tillhörande mappar. Aldrig mer tresiffriga budskap över mejlikonen och framförallt aldrig mer ”jag svarar på det sen”. Digital sinnesro är temat helt enkelt.

***

Resume_BGB_19_19

Philip Ahlqwist
Forsman & Bodenfors
Mitt löfte är att jobba med att ta fram marknadskommunikation som inte bara gör att branschen tycker att det vi gör är bra, men att världen tycker att det vi gör är utmärkt. Det finns en utbredd reklamtrötthet bland de vi vill nå med våra budskap som inte går att blunda för och min drivkraft skall vara att bekämpa denna med ny energi, liv och lust genom att tillföra syfte, nytta och värde till arbetet som aldrig förr.

***

Resume_BGB_19_20

Rasmus Nilsson
Volontaire
– Jag lovar att bara lägga mig i när det faktiskt behövs. I min roll är det lätt att själv bli taket för hur bra något kan bli. Och tak är ju tråkiga om solen skiner.

***

Resume_BGB_19_21

Stina Barkow
Ibeyostudio
– Jag trummar i min sexåring att det är livsviktigt att kunna berätta en bra historia. Mitt löfte för 2017 är att vara lika konsekvent mot mig själv, kunder och kollegor: våga be om en god historia! Är den engagerande, spännande, inspirerande, intressant? Relevant? Våga ifrågasätta budskap som tas för givna, byt ut huvudrollen, utmana någon annans sanningar. En bra historia skall hålla för det! Men man måste vara modig nog att hitta rätt story från början. Annars blir själva berättandet ofta en omständig process, och slutet likaså. En god historia kan alterneras över tid och fungerar i både stor och liten skala, och den kommer bli återberättad. Plus att det är mycket roligare så, förstås.

***

Resume_BGB_19_22

Tomas Carrfors
Svensson
Jag lovar att tänka människa mer än målgrupp. Det är viktigare än någonsin nu när sociala kanaler gjort det så enkelt för oss att nå fram till exakta målgrupper. Att hålla idén som högst i en leverans och få med såväl kunder som kollegor på det. Vi ska sikta mot hjärtat! Det är då det flyger. Jag lovar också att tänka helt nytt i vilka som måste vara med i en arbetsgrupp för att vara så bra som möjligt för uppdragsgivaren. Och sist men inte minst, att dyka upp på min första lektion i improvisationsteater, något jag har prokrastinerat i åtminstone tio år nu. På måndag smäller det! Hurra! Hjälp!

***

Resume_BGB_19_23

Tove Langseth
DDB
– Jag ska börja att sitta tyst och vänta ut vad andra säger innan jag själv börjar prata. Jag läste nämligen att det är något som kännetecknar många av de människor som anses vara kloka och högintelligenta. Det låter i och för sig som en rätt enkel metod för att verka smart, men året får utvisa om jag lär mig behärska konsten.

***

Jag måste faktiskt bara säga: WOW. Att så många – totalt sjuttioen personer! – har velat dela med sig av sina ambitioner och löften gör mig alldeles varm om mitt lilla kreatörshjärta. Det sägs ofta att den här branschen är hård, hänsynslös och ytlig, men de som varit med i min lilla ankdammsföljetong bevisar snarare motsatsen. Ankor är ju, trots allt, rätt mjuka och fluffiga.

STORT MEGATACK till alla ni som tagit er tid att klura kring, skriva ner och skicka era löften till mig! Och stort supertack till alla ni läsare som delat följetongen – mer pepp och inspiration för alla!

<3

Kika på tidigare delar av följetongen här:
Del 1: Copywriters
Del 2: Art directors
Del 3: Digispecialister
Del 4: PR-personer

*****

Vill du lägga till ditt branschnyårslöfte i det här inlägget eller har du tips på bra grejer? Hojta på bragrejerbloggen@gmail.com vetja!

Bra workspace för kvinnor – the final frontier?

Resume_BGB_18_1

Lill Waldekranz, AD och designer på Toca Boca (samt grym konstkvinna!) är mitt uppe i en flytt till San Fransisco, men har ändå haft tid att styra upp en ny bra grej: Women’s Workspace. Initiativet är precis vad det heter och första träffen var i helgen.

Hejhej, Lill! Vad är Women’s Workspace?
– WWS är en mobil mötesplats där man kan träffa nya vänner, dela idéer och tankar. Och framförallt jobba ihop, utanför sin vanliga arbetsplats! Det händer något när man byter miljö och sammanhang. Planen är att samarbeta med grymma nätverk, och bjuda in till olika “workspaces”!

Resume_BGB_18_2Work, work, work, work work… och häng! På WS första träff i helgen.

Varför startade du WWS?
– Idén kom till mig en helg när jag laptopfikade med en kompis. Jag blev så upplyft av att inte sitta själv med min dator, att kunna dela idéer samtidigt som vi jobbade. Jag ville göra den kreativa energin jag kände på fikan till en vana, och bjuda in fler till det. Men jag ville gärna byta ut det skramliga fiket till en inspirerande miljö. Det finns väldigt många trevliga lokaler och kontor, varav många som står tomma under helger, så jag tyckte att det vore spännande att se om det går att skapa samarbeten kring det.

Varför behövs WWS?
– Jag känner så himla många grymma kvinnor som jobbar på alla möjliga roliga, spännande projekt. Men många sitter själva hemma eller på fik. Jag tror verkligen att vi blir ännu bättre ihop. Det är kul att tänka om lite kring hur vi jobbar.

Hur kommer det sig att WWS bara är för kvinnor?
– Tyvärr är samhället inte så jämställt som det skulle kunna vara än. Jag tror att det är lättare att ändra gamla strukturer om kvinnor stärker och peppar varandra så mycket vi kan. Därför behövs bland annat utrymmen för att på ett avslappnat och tryggt sätt kunna dela liknande erfarenheter och lära oss av varandras kompetens. Personligen föredrar jag en blandad arbetsmiljö där alla möjliga jobbar tillsammans. Jag har turen att ha många inspirerande personer, både män och kvinnor, omkring mig.

Tror du att preferenser för en bra workspace skiljer sig mellan könen?
– Hm, jag vet inte än! Både mina tjej- och killkompisar uppskattar en fin och trevlig miljö. Jag tror inte att varken killar eller tjejer gillar typ lysrörsbelysning, dålig ventilation eller vingliga skrivbord. Om jag utgår ifrån mina egna preferenser ser jag inget syfte med att skapa väldigt “kontoriga” miljöer bara för att man ska jobba där. Självklart så är det ju bra om det finns vettiga bord och stolar, men utöver det så tycker jag att det egentligen inte behöver skilja sig så mycket ifrån andra miljöer, som ett hem eller andra platser som man kan finna inspiration genom.

WWS hade ju er första träff i helgen, hur gick det?
– Träffen var toppen! Jag satte ihop den tillsammans med Aleksandra Avli som tillsammans med Sofia Kacim grundat nätverket HER Global Network. Vi var på A house, som har grymma lokaler. Under en träff så får deltagarna möjlighet att berätta om vilka de är och vad de håller på med. Man kan slänga ut en fråga till de andra om det är något särskilt man behöver hjälp med, eller en kontakt man vill knyta. Det är en lättsam stämning. En del av tiden gick också åt till att fika. Ska man locka folk till att komma och jobba på en lördag så gäller det att ha bra fika – tack Mathem!

Resume_BGB_18_3
Lill och Aleksandra och fikan på WWS första träff på A house i Stockholm.

Vad är ett bra workspace för dig?
– Jag gillar att ha en balans mellan att kunna prata med andra och sitta helt tyst och ”zonea ut”. Det ultimata är när jag kan göra både och. Och när jag kan ta med min hund, alla arbetsplatser blir bättre med hundar! Om det inte finns allergiker där så klart!

Vad är dina tips för att skapa bra workspaces?
– Många arbetsplatser tar fortfarande för givet att vi alla funkar på samma sätt. Idén om öppna kontorslandskap dominerar. Jag tror att det är viktigt att skapa utrymmen för olika personlighetstyper och att erbjuda flexibilitet kring det, även om jag förstår att det är svårt. Sen är det såklart också jätteviktigt att alla känner sig trygga på sin arbetsplats, att man ser varandra och är snälla.

Vad har du hört från andra om behovet kring alternativa workspaces?
– Jag har fått feedback om att det här är någonting som behövs. Många sitter själva. Det kan lätt göra att man stannar upp – eller till och med ger upp! – när man möter problem eller inte kan bolla sina idéer. Alla är heller inte redo, eller har inte råd, att signa upp sig på ett dagligt eget workspace. Det är kul att det händer mycket på det här området, eftersom det har stått still så länge.

Vad är målet med WWS?
– Att försöka skapa fler tillfällen av kreativ magi! Just nu försöker jag hitta en tydligare struktur för det, det vore kul att kul att få ihop träffar i San Fransisco också.

Vad händer härnäst med WWS och finns det något sätt att engagera sig?
– Vi har nästa träff den sjunde april, det blir en fredagsfrukost. Om man vill engagera sig kan man absolut höra av sig till mig, så kan jag i den mån det går bjuda in. För övrigt så är jag nyfiken på att se hur WWS fortsatt tas emot, och kommer att försöka hitta bästa väg framåt.

***
Tusen tack Lill för att du hade tid i flytt, måleri, jobb, workspaceande och hundpromenader att svara på mina frågor! Som frilansare känner jag personligen att det är toppen med mobila arbetsplatser, där en får hänga, bolla och göra bra grejer med göttigt folk.

Bra workspace, alltså, the final frontier!

Resume_BGB_18_4WWS nästa träff den 7/4 sker på rymdskeppet USS Enterprise. (Skoja!)