New York Times krig, Hanna Stjärnes Google-attack och sanningen om Sveriges bästa ekonomijournalister

För exakt ett år sedan bestämde vi oss på Resumé för att göra en stor internationell mediekonferens i Stockholm. Ambitionen var att locka internationella föreläsare och deltagare, därför skulle konferensen hållas på engelska. Vilket både är en risk och en möjlighet. En risk om det blir pajigt med massa ”svengelska” när de flesta i publiken ändå förstår svenska.

Att många, liksom vi själva, brottades med hur framtidens affärsmodeller för medierna var den redaktionella grunden.
Det saknades inte argument för att projektet Nordic Media Insights inte skulle gå att genomföra.
Vi är inte ensamma om att anordna konferenser med liknande inriktning. Har folk råd att betala så mycket som vi måste ta betalt för att kunna locka talare från New York Times? Har folk tid att gå på en tvådagars mediekonferens ett par veckor innan Almedalen och midsommar? Krockar inte NMI med skolavslutningen för många?
Alla dessa invändningar var relevanta.

Nu vet vi svaret. Det gick alldeles utmärkt att arrangera en stor mediekonferens i Stockholm under försommaren. NMI lockade runt 300 besökare och bjöd på två dagar av affärsnytta och inspiration för besökarna. Att hålla konferensen på engelska var absolut rätt beslut, själv tänkte jag knappt på saken.

Jag har svårt att plocka ut vad som var bäst i ett program med 50 talare, men plockar med mig småbitar med inspiration från flera håll, som nu ligger och marineras.

Det som många definitivt minns från första dagen är paneldebatten där Googles inflytande på mediemarknaden diskuterades. Strax innan debatten hade Googles Eero Korhonen intervjuats på scenen, men han avstod från att ta del i den efterföljande debatten. En debatt där företaget han arbetar för på ett grundläggande sätt har förändrat förutsättningarna för att tjäna pengar på medieprodukter. Panelen, bestående av Ehsan Fadakar från Schibsted, Hanna Stjärne, vd på SVT och TV4:s Mattias Berg efterlyste alla en konstruktiv debatt med Google.

SVT:s vd Hanna Stjärne säger det som jag tror de flesta på plats i Münchenbryggeriet kände: Google borde vara med i samtalet!

Se filmen med Hanna Stjärnes utfall här.

Resumés mediebloggare Unn Edberg har rätt att i den kvalitet som medierna levererar var något som många talade om på Nordic Media Insights.

Läs Unn Edbergs analys här.

En person som bekräftade tesen att nivån på innehållet är avgörande var New York Times chefredaktör Joseph Kahn. Tidningen verkar närmast vara i krig med Donald Trump.

Läs ett referat från hans framträdande här.

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski berättade om hur tidningen arbetar med att locka nya digitala prenumeranter och hur man ska agera för att de inte ska hoppa av.

Läs mer här.

CNN:s globala sociala medier-chef Samantha Barry hade en intressant dragning om hur den amerikanska tv-jätten arbetar med de sociala kanalerna.

Du hittar fler artiklar och filmer från Nordic Media Insights på www.resume.se och under #NMI17.

Nu utvärderar vi vad som vad var bra med NMI och vad vi kan göra bättre och kommer tillbaka med ett ännu starkare program 2018.

***
Veckans hemvändare: Jenny Kaiser till Perfect Fools.

Läs mer här.

***

Resumé har under våren och sommaren analyserat reklamcase tillsammans med vår partner JC Decaux. Det har varit fullsatt varje gång, det är uppenbart att vi är många som tycker att det är roligt att få veta hur smarta människor tänker.

Nästa vecka, på tisdag, är det dags för säsongens sista casefrukost. Det är redan fullsatt, men hör av dig till Josefin Ekman om du vill stå på reservlistan. Du når henne på josefin.ekman@resume.se

Morgonen efter, onsdagen den 21 juni, intervjuar vi Sveriges Radios vd Cilla Benkö i vår serie Talangforum #bara människa.

Anmäl dig här.

***
I onsdags kväll var jag på Martin Ahlquist och Tommy Borglundsrelease för boken ”Medierna och etiken – ansvar i ett nytt medielandskap”, som verkar mycket intressant.

Jag tror att det är helt rätt att etik blir allt viktigare i en tid med fake news.

Läs mer här.

***
TV4-journalisten Jens B Nordström säger det jag tror att många ekonomijournalister egentligen håller med om. Men som man ligger lite lågt med så länge det gynnar den egna organisationen.

Läs mer här.

***

Nya säsongen av House of Cards är bokstavligen ett sömnpiller. Som substitut för Billions är det tämligen otillräckligt.

***
En fråga som journalister får så fort folk har druckit 0,001 promille alkohol är om medierna döljer något om invandringen (frågan brukar oftast formuleras avsevärt mindre subtilt).

Frågan har varit i fokus i mediedebatten under veckan.

Enligt institutet för mediestudier har egentligen förtroendet hos allmänheten inte sjunkit påtagligt de senaste åren. Däremot finns en misstro mot vad medierna skriver om (eller, kanske, inte skriver) om invandring. Graden av misstro beror i hög utsträckning på vilket parti man röstar på.

Läs vad Institutet för mediestudier kommit fram till här.

Publistklubbens nyvalda ordförande, SVT-profilen Anna Hedenmogav sig sedan in i debatten. Hon tyckte att SVT:s programdirektör Jan Helin under sin tid som chefredaktör på Aftonbladet delvis är skyldig för misstron mot hur medierna rapporterar om invandring.

SVT:s programdirektör Jan Helin gav svar på tal här.

Man kan väl konstatera att Jan Helin har haft en del intressanta och heta debatter med SVT-profiler i Aktuellt sedan han började sitt nya jobb. Jag tror vi ska se det som ett sundhetstecken.

Jag har sagt det förr men säger det igen: Det är fascinerande att så många människor som har noll insyn i hur medier arbetar ändå kan vara fullkomligt övertygade om det finns en jättelik mediekonspiration, vars syfte är att dölja problemen med invandringen och integrationen.

Ser man något som man tycker stödjer den egna tesen uppvärderas den åsikten till kunskap som gäller alla medier.

***
Advokat Monique Wadsted svarar varje vecka på Resumés läsares frågor om medier och kommunikation i spalten ”Fråga Advokaten”.

Läs mer här.

Förra veckan blev hon invald i Pressens Opinionsnämnd.

Här intervjuas Monique Wadsted av Stefan Wahlberg, för detta chefredaktör på Resumé.

***

Allt fler verkar tycka att politikerveckan i Almedalen borde bojkottas med tanke på att nazistiska Nordiska motståndsrörelsen kommer att finnas på plats under politikerveckan med en monter politikerveckan.

Läs mer här.

Att reflexmässigt bojkotta allt som är fel tror jag inte fungerar. Men någonstans måste en gräns dras: Att NMR får en monter i Almedalen är anmärkningsvärt.

***
Per Schlingmanns Almedalsdeckare är en riktig bladvändare. Det är både modigt och imponerande av Per Schlingmann att få ihop ett skönlitterärt verk så bra. Jag har en del mindre invändningar mot hur journalister skildras, riktigt så känslokalla är vi inte, hoppas jag. Men det är verkligen en randanmärkning. Jag ser fram mot att läsa fortsättningen. Läs en recension av boken i nästa veckas nummer av magasinet Resumé.

***
Fanns det en tid innan Almedalen? Då man kunde varva ner lite innan sista veckan före semestern? Avsluta alla projekt lugnt och värdigt. Nu är det full fart in i kaklet med tusen bollar i luften.

Men det är lyxgnäll. Jag gillar Almedalen, man blir smartare av att vara där, för att travestera AKB.

***
Politikerveckan i Järva blev en succé, det är otroligt roligt. Du möter grundaren Ahmed Abdirahman i helgintervjun som publiceras på lördag klockan 07.30.

Läs mer här.

***

På söndag morgon flyger jag och reporter Yasmine Winberg ned till Cannes för att bevaka ”reklam-VM”, Cannes Lions. Ska bli mycket kul. Här tippar 15 kreatörer hur det går för de svenska byråerna.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du Ahmed Abdirahman som är initiativtagare till politikerveckan i Järva. I #helgintervjun berättar han om resan från Mogadishu via Park Avenue till Spånga IP. I #karriärsöndag får vi veta mer om Lars Beckungs arbetsliv i tv-branschen.

Discoverys bråk med Telia, Sandströms nya jobb och Årets stilist

Just nu verkar det stå still i förhandlingarna mellan Telia och Discovery.

Om några timmar spelar Sverige en avgörande fotbollslandskamp mot Frankrike i VM-kvalet (fredag kväll). Jag är en av de 1,5 miljoner människor med Teliaabonnemang som riskerar att missa matchen.

Antingen löser det sig i sista stund eller också får jag hitta på något annat att göra på fredag kväll. Det går nog att hitta alternativ, jag är faktiskt aningen trött den moderna elitfotbollens eviga tjafs om pengar.

Discoverys presschef Dan Panas får kritik av Aftonbladets krönikör Marcus Leifby. Läs mer här.

Sporträttigheter har under många drivit betal-tv:s affär, priserna slår rekord varje gång de omförhandlas. En person som kan den världen bättre än de flesta är TV4:s förre vd Jan Scherman. Här skriver han en analys i Resumé om vilka mekanismer som driver betal-tv-världen och varför priserna på sporträttigheter kan bli ännu dyrare.

För att läsa texten måste du teckna en 30 dagar gratis prenumeration på Resumé Insikt, varumärket för Resumés fördjupande journalistik.

Läs Jan Schermans analys här.

***
Stort grattis till advokat Monique Wadsted som är ny medlem i pressens opinionsnämnd!

Hon uppdaterar ofta sin blogg på Resumés sajt, där finns svar på juridiska frågor inom medie- och kommunikationsvärlden.

***

Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg, som sammanfattar lokaltidningarnas problem med betalväggar på ett intressant sätt.

Läs mer här.

***

Jag käkade frukost med DDB:s förre chef David Sandström nyligen. Han verkar vara i prima form och sugen att på att jobba. Ett av hans största uppdrag är för Klarna där han hjälper vd:n Sebastian Siemiatkowski och ledningsgruppen med marknadsföring, kommunikation och varumärket. Förr var det givet att unga stjärnor i reklam- och kommunikationssvängen ville starta en egen byrå (för att sedan sälja den dyrt och sedan starta en ny byrån och sälja den, och…, ja ni fattar). Så är det inte längre. Jag är övertygad om att det är bra utveckling. Jag tror att reklam- och kommunikationsbranschen har haft svårt att bli tagen på allvar när vissa av kreatörerna hellre velat bli rika än bygga hållbara företag.

Läs mer om varför David Sandström inte vill vara chef här.

***
IKEA:s film om den ikoniska blå påsen Frakta är klockren. Ett smart koncept, som med tur och skicklighet, lanserades med perfekt tajming. Att reklamen, på riktigt, interagerar med tusentals människor är ett mycket gott betyg. Det är inte särskilt många varumärken eller filmer som kommer i närheten av det engagemanget.

I nästa nummer av magasinet Resumé analyseras IKEA:s hela kommunikationskoncept ”Där livet händer” i en mycket läsvärd artikel av Yasmine Winberg. Missa inte den!

***

Frilansjournalisten Torbjörn Nilsson är Årets stilist enligt tidningen Journalisten. En mycket bra val, ”Tobbes” sida om politik på fredagar i Expressen är en av veckans mediehöjdpunkter. Att han orkar och klarar hålla en så hög och jämn nivå är verkligen imponerande.

Läs mer här.

Här är dagens text av ”Tobbe”, om maktkampen mellan Jan Björklund och Birgitta Olsson i Liberalerna.

***

Magasinet Fokus, där Torbjörn Nilsson fick sitt genombrott, fortsätter att blöda. Min företrädare på Resumé, Claes de Faire, har en utmaning när han ska få Fokus att visa svarta siffror.

***

Tidskriftsdagen är en av höjdpunkterna för tidskriftsbranschen. Jag är hedrad av att få förtroendet att leda en av jurygrupperna.

Läs mer här.

***

Jag är ju part i målet. Men jag tycker ju att min unge gör en stark insats i Traderas reklamfilmer. Inte minst när hon pajar nålen på en gammal fin skivspelare.

Se filmen här.

När jag ändå skryter om familjen: Min fru har ett nytt jobb!

Läs mer här.

***

Martin Hederos och Nina Perssons konsert på Dramaten var fantastisk. Grattis ni som har biljetter till de två föreställningar som återstår.

***
Nästa vecka ses på Resumés stora mediekonferens Nordic Media Insights. Har du inte köpt biljett? Du hinner fortfarande.

***

I #helgintervjun möter du Göran Åhgren som lämnar SVT efter 41 år som reporter. Den frilansande mediereportern Malin Ekman berättar om sin resa i #karriärsöndag.

Är Metro ett examensarbete på Konstfack?

Att följa utvecklingen runt tidningen Metro började som ett drama men känns allt mer som en fars.

Jag tvivlar på att Metros nya ägare har en seriös affärsplan eller en strategi. Om de har det, bygger strategin rimligen på att man på sikt vill kapitalisera på sitt starka varumärke på nätet. Problemet är bara att man med sitt eget agerande under kort tid drastiskt har försämrat Metros anseende.

Efter den minst sagt olyckliga intervjun med högerextrema Nyheter idag har Metros ägare försökt att krishantera genom att utse Mats Qviberg till syndabock. Trots att Christen Ager-Hanssen själv var med under intervjun.

Det har möjligen hjälpt i det korta perspektivet. Men känslan är fortfarande att vi bevittnar en bilolycka i slow motion.

Metro har alltid varit en skola för unga begåvade och ambitiösa journalister. Nu har de nya ägarna gjort att många tvivlar på om de förstår journalistikens och publicistikens grundläggande principer.

Mediernas affär bygger på att man har en nära och stark relation med sin publik. Allmänheten, läsarna och kunderna måste kunna lita på vad medierna säger. Om det finns anledning att tvivla på att man kan lita på en tidning så är man illa ute. Det som tar år att bygga upp kan raseras på några dagar. Det är också exakt det som har hänt med Metro.

Utan en stark relation med läsarna kommer annonsörerna att hitta nya vägar för att marknadsföra sina produkter. Och utan annonsörer är en gratistidning ingenting.

Jag hoppas att Metros nya ledning gör en omstart och hittar tillbaka grunderna för vad som har gjort Metro till en framgångsrik tidning.

Givetvis måste man utveckla den gamla affären för att kunna överleva i en ny tid. Men att vända upp och ner på allt utan att visa hur kartan framåt ser ut verkar inte klokt. Särskilt inte i kombination med att uttrycka svagt förtroende för den egna redaktionens kunnande.

Om Metros nya ägare haft en strategisk plan för hur de tänker sig tidningens framtid kan man konstatera att de offentliggjort den som om den vore ett examensarbete på Konstfack. Om det skulle visa sig vara på det sättet: Hatten av, det var en performance som tog oss alla med på en fantastisk resa och fick oss att tänka i nya banor. Precis som stor konst ska göra.

Här är Resumés bevakning av Metro under den vecka som gått:

Ager-Hanssen: Mitt initiativ att få bort Qviberg
Metros nye ägare jagas av Kronofogden
Tidningen Metro till salu

***

Läs Andreas Rågsjö Thorells intervju med Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson. Jag gillar inställningen att det inte funkar att leva på gamla meriter. Att man måste orka att lära sig nya saker genom hela yrkeslivet.

***

Den kategorivinnare i Resumés ranking av 150 Superkommunikatörer som lockat mest läsning är handbollsproffset Linnéa Claeson. Hon drar offentligt ner brallorna på alla män som trakasserar och sexualiserar kvinnor. Jag är glad över att Resumé uppmärksammar en person och en förbild för unga kvinnor, som handgripligen visar hur man hanterar idioter.

Intervjun med Linnéa Claeson finns här.

Hela listan med Näringslivets 150 Superkommunikatörer finns att läsa här.

***

Pelle Tamleht, ny vice vd på Nöjesguiden ”lever varumärket”.

En gång i tiden var han, nu ska ni får höra ungdomar, medlem i ”Sveriges nya skandalband”.

Mer om det här.

***

Resumé har i veckan granskat hur det står till med jämställdheten bland landets kommunikationsbyråer. Resultatet är deprimerande, i nio fall av tio är en kreativ chef på en byrå en man. Som konstateras i artikeln – det är inte bra ur någon synpunkt. Det är heller inte bra för affärerna, det argumentet om något, borde bita.

***

Jag är stolt över att Resumé om ett par veckor kommer att vara värd för vår internationella mediekonferens Nordic Media Insights. Vi har jobbat hårt under ett drygt halvår med att skapa ett riktigt vasst program för NMI. Jobbar du med medier och/eller vill förstå mediebranschens framtid är det här konferensen för dig.

Läs mer om programmet här.
Vi har under veckan publicerat intervjuer med några av talarna:

Trump får New York Times att slå alla rekord
TV4-chefens viktigaste råd för nya intäkter
Eurosports vd: Sorgligt att se länder där allt ligger bakom en betalvägg

***

Financial Times har avslöjat att Cristina Stenbeck är aktuell för att ta plats i Spotifys styrelse. Creddigare än så blir inte en styrelseplats. Börsnoteringen av den svenska tech-storheten verkar rycka allt närmare. Aktien kan mycket väl bli en folkaktie, sin amerikanska notering till trots.

***
Hockey-VM till TV3 och SVT – igen. Jag minns hur det var 1989. VM drar uppenbarligen tittare, men jag tillhör snobbarna som tycker att hockey är larv och att fotboll är kultur.

Läs mer här.

***
Vilket skiftbyte som är på gång i Forsman & Bodenfors.

***

En av Sveriges mest prisbelönta grävreportrar är Expressens David Baas, specialiserad på nazism, Sverigedemokraterna och organiserad brottslighet. Han har, i min värld mycket oväntat, kommit ut som operakritiker. Tillsammans med reportern Gunilla Brodrej sänder han live från varje uppsättning av Niebelungens ring som nu sätts upp på operan i Stockholm.

Att David Baas förefaller älska den store antisemitiske kompositören Wagner är i sammanhanget lite pikant.

Jag gillar också att Brodrej och Baas talar om opera som om det handlade om ett toppmöte i Allsvenskan.

***

Helgens läsning på Resumé: På lördag möter du reklamgurun Åsk Wäppling i #helgintervjun. I veckans #karriärsöndag har vi intervjuatÅsa Jamal som lämnar TV4 för Telia.

Superkommunikatörer, sviktande kärlek till fotboll och vem på DI ska Fredric Karén värva?

Resumé korade i tisdags, för femte året i rad, Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Det är en av våra största satsningar som vi jobbar med i flera månader. Allt kulminerar när vi traditionsenligt avslöjar vinnarna på en gala på Fotografiska i centrala Stockholm.

Nytt sedan ett par år tillbaka är att vi korar vinnare i flera klasser, för att på sätt kunna belöna och uppmärksamma flera exceptionella kommunikationsinsatser.

Stort tack till er alla som slitit hårt med att få allt att fungera så bra som det gjorde. Att få träffa så många intressanta och duktiga personer är verkligen en stor förmån. Tack till er alla som tog er tid att komma till Fotografiska. Jag var och är fortfarande lite starstruck.

Här hittar du alla vinnare.

Så här resonerarar årets stora vinnare, Antonia Ax:son Johnson.

Den här filmen ger en ganska bra bild av hur trevligt vi hade det på Fotografiska:

Till alla er som inte kom med på listan i år. Det kommer nya chanser. Lovar.

***
Här är innehållet i nya utgåvan av magasinet Resumé.

***

Jag älskar verkligen kreativa ettor. Här är en i absolut världsklass.

***

Alla ska tycka något om vad som händer på Metro. Jag passar den här veckan. Det kommer helt säkert nya kapitel där jag kan tycka något.

Resumé följde det klassiska journalistiska rådet ”follow the money”, och talade med ledande personer från mediebyråbranschen. Den övergripande frågan är om annonsörerna tänker rösta med fötterna och sluta annonsera i Metro. Så verkar det inte, än så länge. Läs mer här.

***

Expressen Kultur har nytt format där en panel debatterar aktuella frågor. Den här veckan talar man intressant om Metro, se debatten här.

***

Läser just nu: Per Schlingmanns nya deckare ”I maktens öga”, som utspelas i Almedalen. Vill läsa sen: Jonas Bonniers bok om helikopterrånet.

***

Aftonbladets Fredrik Virtanen hävdar att före detta SVT-medarbetaren Margit Silberstein inte kan anses som objektiv krönikör längre, eftersom hon arbetar för ekonomikanalen EFN, som finansieras av Handelsbanken.

Läs mer här.

Virtanen har en poäng. Samtidigt tror jag att det finns rätt många svåra bedömningar att göra om man använder det här synsättet fullt ut.

Fredrik Virtanen jobbade ju själv under en period för TV8, ägt av familjen Stenbeck, gjorde det honom till en otrovärdig krönikör i vänsterlutande Aftonbladet?
Jämförelsen haltar något. Och Virtanen har rätt i att det måste vara opolitiska kommentatorer i public service. Men jag är inte säker att på att Margit Silbersteins frilansande i EFN är ett vattentätt bevis på var hon står politiskt (Ja, Fredrik, hon skriver i DN också).

Fredrik Virtanen ställer frågan öppet till sin gamle chef Jan Helin i texten ovan. Det skulle vara intressant att få ta del av Helins svar.

***
Svenska Dagbladet Näringslivs två största profiler har på kort tid lämnat tidningen. Andreas Cervenka går till Dagens Industri och Carolina Neurath ska vara värd för SVT:s morgonsoffa. Att uppenbart duktiga personer efter en viss tid söker nya utmaningar är inget konstigt. Däremot måste det vara riktigt tufft för Svenska Dagbladet och ekonomidelen Näringsliv i synnerhet. Mycket av de senaste årens framgång och publicitet för Näringsliv kan ju tillskrivas just Cervenka och Neurath.

Det är nog ingen vågad gissning att chefredaktör Fredric Karén är på jakt efter ett par namnkunniga ersättare. Kanske från Dagens Industri?

Läs mer här och här.

***
Jag blir bara blödigare ju äldre jag blir. SVT:s och Dagens Nyheters granskning av Kevin-fallet gör mig helt knäckt.

Granskningen väcker starka känslor. Läs mer här.

***

Som modern marknadschef funkar det inte att ”göra en Plura” och skriva utan att ta in omvärlden. Läs Resumés bloggare Jörgen Lindqvist.

***

Lite tyckande om Metro ändå: Det sägs ofta att Metro är Sveriges största dagstidning. Hur kommer det då sig att man rätt sällan ser någon läsa tidningen?

Den stora frågan är väl var Metro ska ta vägen i framtiden, affärsstrategiskt. Är papperstidningen på sista versen? Om ja, har Metro verkligen en tillräckligt stabil digital affär? Det borde Metros ägare prata om.

Läs mer här.

***

Torsdagens allsvenska match mellan IFK Göteborg och AIK ställdes in efter att det framkommit att en spelare i AIK utsatts för ett påtryckningar om att underprestera. Det är en sorglig och ovärdig historia. Jag skulle vara orolig om jag hade köpt rättigheterna till att sända svensk fotboll i tv för hundratals miljoner kronor. Jag älskar fotboll och ser många matcher, både live och på tv. Men blir det för mycket bråk och snack om uppgjorda matcher kommer jag att hitta på andra saker att lägga min tid och mina pengar på. Att jag noga väljer vilka allsvenska matcher jag tar med mina döttrar på är egentligen rätt knäppt. Alla borde alltid kunna gå på alla matcher. Svensk fotboll är populär nu, men att ta publikens kärlek för given kan vara ett misstag. Det är absolut en fnurra på tråden just nu.

***
Ett säkert vårtecken är att mediekonferenserna står som spön i backen. I veckan var det dags för mediebyråbranschens dagar Stockholm Media Week.

Läs mer här.

***
Jag tror att Svenskans Fredric Karén försöker värva Anders Hägerstrand från Dagens Industri.

***
Ser fram emot: First Aid Kit på söndag kväll.

***
Helgens läsning på Resumé: I veckans #helgintervjun möter du superkommunikatören Linnéa Claeson, handbollsproffset som hänger ut snuskiga män på nätet. Journalisten Eric Schüldt berättar om sin karriär i #karriärsöndag.

Breakits cykelgräv, Lina Söderqvists ärlighet och nya Resumé Insikt

Techsajten Breakit publicerade i veckan ett mycket uppmärksammat reportage om hur ett par cykelbudsfirmor som levererar mat egentligen fungerar. Reportern Erik Wisterberg har använt den klassiska journalistiska metoden wallraff, det vill säga arbeta ”under cover”. På så sätt kunde Breakit avslöja de mycket tuffa arbetsförhållandena för cykelbuden, man kombinerade också jobbet med en mer klassisk ekonomijournalistik. Resultatet blev riktigt bra med starkt genomslag och säkert inspirerande för många redaktioner.
Läs mer om Breakits arbetsmetoder här.

Läs Breakits wallraff-artikel här.

Det finns inom medierna i dag ett stort fokus på affärsmodeller. Hur vi ska tjäna pengar nu och i framtiden, är det som alla ständigt tänker på. Och det är naturligtvis avgörande, utan stabila intäkter fungerar ingen verksamhet.
Men det finns också en risk att om alla funderar på affärsmodeller kan redaktionerna ”glömma” att skapa riktigt starkt innehåll. Man gör innehåll ungefär av det slag och kvalité man alltid har gjort.
Utan riktigt starkt innehåll så betyder chefernas klotter och pilar på whiteboarden ingenting.

***
Metros före detta chefredaktör Eric Ljunggren lämnar tidningen, efter att ha slutit en uppgörelse med sin före detta arbetsgivare. Jag tror säkert att Eric Ljuggren hade kunnat fortsätta vara en bra vice vd för Metro. Men man får känslan att han och den nya ägaren Custos inte riktigt hittat varandra. Att den gamla ledningen lämnar när nya ägare och chefer tar över vanligt och förståligt.

Eric Ljungren har gjort ett starkt jobb som redaktör för DN Stockholm och chefredaktör för Metro och kommer landa på fötterna.

Läs mer här.

***

Det är 31 dagar till Resumés stora mediekonferens Nordic Media Insights.
Jag har varit på flera mediekonferenser i Europa och USA i år, jag är säker på att NMI kommer att hålla hög internationell klass.
Här anmäler du dig.

***
På tal om artiklar med mycket läsning: Här är en av Resumés mest lästa artiklar genom tiderna, i veckan fick den ny fart.

***
Snart smäller det! På tisdag eftermiddag avslöjas vem som blir Näringslivets Superkommunikatör 2017. Jag tror att årets gala, som alltid på Fotografiska, blir den bästa någonsin.

***
Sveriges Annonsörer anordnade i torsdags branschdagen AdDay för första gången. Ett ambitiöst upplägg med 45 föreläsare på olika scener på Urban Deli och Berghs på Sveavägen. Det var stimmigt och fullsatt med många kända branschprofiler på plats. Jag träffade mycket folk och såg ett par intressanta dragningar. Bäst i min bok var Åhléns marknadschef Lina Söderqvist, som berättade om hur Åhléns arbetar med syftesdriven kommunikation. Det var befriande att höra den realistiska beskrivningen av företagets, i vissa delar, svaga varumärke. Det finns hos en del journalister fördomar om hur smarta folk som jobbar med kommunikation eller reklam är, de borde träffa Lina Söderqvist.

***
En av veckans snackisar på Resumés sajt är att systrarna Widell lämnar över ledarskapet på Perfect Media för att starta nya bolaget Daisy Grace.

***
Resumés advokat Monique Wadsted har svarat på nya frågor från er läsarna.
Läs Moinque Wadsteds svar här.

***
Sveriges Radio har gjort om Ekonomiekot lördag, från att ha fokus på ett ämne till att bli mer av ett aktuellt magasin. Jag tycker det blev bättre, men programmet har nog ännu inte hittat sin form.

***
Mera SR: Europa-podden-USA-podden. 3-0.

***
Jag är lite som Zlatan varit genom åren: Fotbollsformen sviktar lite på våren. Trots att Champions League är fantastiskt bra, orkar jag inte se så mycket nu. Fast man tjurade på och såg massa meningslösa matcher i CL i oktober. Allsvenskan är däremot ALLTID kul, både på tv och live.

***
Resumés varumärke för fördjupande journalistik heter Resumé Insikt.
Det fungerar så här:
Det är ett digitalt analysbrev med fördjupning, trender och analyser. Det kommer varje vecka och finns i två varianter; Resumé Insikt Media & Innovation eller Resumé Insikt Marknad & Kommunikation. Som prenumerant väljer du ett av breven, det ingår i prenumerationen.
De två digitala analysbreven kommer att finnas kvar. Dessutom kommer mer aktuellt fördjupande material på Resumés nyhetswebb att ligga under Resumé Insikts varumärke.

Om du är chef: Se till att din personal har tillgång till arbetsverktyget Resumé Insikt. Om du inte är chef: Säg åt din chef att hen måste se till att du får tillgång till arbetsverktyget Resumé Insikt.

Jag har skrivit mer om hur nya Resumé Insikt fungerar här.

Det viktiga är att du skaffar Resumé Insikt och loggar in. Då kommer du att kunna ta del av våra bästa journalstik.

***
Resumés firade i torsdags kväll av två medarbetare, redaktör Billy Andersson och webbmaster Johanna Björnholm. Stort tack för många fina insatser genom åren. Vi kommer verkligen att sakna att ha er på redaktionen dagligen. Billy kommer att skriva vidare i Resumé på frilansbasis, Johanna Björnholm ska jobba med Metro jobb.

***
Missa inte Resumés och Swedish Content Agencies halvdagsseminarium ”Content Marketing Success Stories” på Berns den 31 maj.
Stan Woods, managing director på hyllade b2b-byrån Velocity, flyger in från London för att berätta om hur de jobbar. Velocity utsågs förra året till ”Agency of the Year” på prestigfyllda Content Marketing Awards.
”Content Marketing Success Stories” blir den perfekta, matnyttiga, uppvärmningen inför Swedish Content Awards-galan som arrangeras samma kväll på Berns. Anmäl dig här.

***
Helgens läsning på Resumé: I lördagens #helgintervjun möter Ebba Bonde, hyllad AD med förflutet på Fokus som nyligen gjort om designen på Svenska Dagbladet. Dagen efter är det som alltid långläsning i #karriärsöndag, den här gången med Simone Skoog på GroupM.