Utvecklas eller försvinn

Det här omslaget från tidningen Forbes är från 2007, en tid då Nokia var kung på mobiltelefonmarknaden. Nu är det finska företaget inte längre herre på täppan, långt ifrån. Det visar hur innovation kan förändra spelet på ett ögonblick. Nokia fick sig en törn när Apple lanserade iPhone för tio år sedan.

Så här sa Nokias dåvarande vd om Apples lansering av sin telefon:

”I don’t think that what we have seen so far (from Apple) is something that would anyway necessitate us changing our thinking when it comes to openness, our software and business approach”.

Hey, var det någon som sa famous last words?

Ett annat företag som som så sent som förra veckan uttalade sig om en konkurrent är Volkswagen. Volkswagen tycker inte att Tesla är ett hot och planerar att hålla fast vid dieselmotorer. Vd:n Mattias Müller säger att dieselmotorn har en bra framtid och de kommer att fortsätta utveckla dieselbilar.

Just nu är Tesla en liten spelare jämfört med Volkswagen som är världens största bilmärke. Det 80-åriga tyska bilbolaget sålde förra året nästan 6 miljoner bilar, något som inte Tesla inte är i närheten av. Medan Volkswagen har blivit den främsta tillverkaren som använder bensin- och dieseldrivna bilar, så har Tesla tillverkat bilar som tar teknologin till nästa steg. Deras bilar är en dator på hjul och blivit en attraktiv elbil för förare som tänker hållbarhet.

Nokia sålde betydligt fler telefon än Apple gjorde 2007 och efterföljande år. Det gjorde även Motorola och Eriksson. Gemensamt för dessa är att inga av dessa bolag idag är några spelare på mobil-marknaden. Om Volkswagen håller kvar vid sin inställning om att köra på i samma banor som tidigare kan de nog räkna med att gå samma väg.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Är du ett pr-proffs?

Här är fem egenskaper som proffsiga pr-personer besitter:

1. Du lyssnar. Effektiva pr-proffs är observanta och lyssnar på verbal och och annan subtil kommunikation innan de erbjuder sina egna insikter eller rekommendationer.

2. Du är analytiska och har förmågan att hjälpa kunder och chefer att ta svåra beslut och hur hen ska kommunicerar beslutet. Du är inte rädd för att säga vad du tycker.

3. Du förpackar komplexa tankar till förståelig kommunikation.

4. Du förstår styrkor och svagheter för analoga och digitala kanaler, och vet vad som är bäst för vald kommunikation. Du vet också hur varumärket ska agera vid begynnande kris utan att tappa kontroll.

5. Du vet när varumärket ska kommunicera och när de ska vara tysta. Timing är lika viktigt som innehåll, meddelande och kanaler. Ibland är kommunikation inte lösningen. Agera strategiskt är minst lika viktigt.

 

Här hittar de ursprungliga punkterna.

johanna.lindskog@lindell.org

Rykten kring Apples telefon, en pr-strategi?

Att läcka information om en produkt eller tjänst kan vara en del av en pr-strategi. Medveten eller omedveten handling av Apple, men ryktet säger att deras nya telefon, iPhone 8 (eller kanske iPhone X), som förväntas släppas imorgon kommer vara det ultimata verktyget för vloggare.

Ryktet säger att telefonen kommer ha:
OLED-skärm
Möjlighet att spela in 60 FPS i 4k, en uppdatering från 30 FPS.
Inloggning via igenkänning av ansikte istället för fingeravtryck, något som kinesiska Alibaba redan implementerat i sina tjänster.
En uppdatering kring telefonens hörlurar Airpods.

Imorgon klockan 19:00 kommer vi veta vad som stämde eller inte. På apple.se kan du se presentationen som också är ett 10-årsjubileum sedan den första iPhone-telefonen visades upp.

En vd som lyssnar och svarar

Teslas VD Elon Musk har en stark närvaro på Twitter och visar, tvärtemot många andra, sin tillgänglighet.

Här är ett exempel på en tweet som skrevs den 18 augusti som Musk besvarade cirka 20 minuter senare :

Ett lysande exempel på att aktivt lyssna för att sedan agera. Tesla är ett snabbfotat företag, något som särskiljer dem mot många andra. I exemplet ovan är kostnaden för uppgraderingen relativt låg, så varför vänta med att lägga till en funktion till nästa års lansering? Håll kunderna nöjda och bygg ambassadörer, det kommer ge resultat.

Jag är övertygad om att vårt digitala avtryck kommer mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas inom en snar framtid. De mest framgångsrika företagen kommer bestå av anställda som har ett starkt digitalt värde. Jag tror inte att Elon Musk har ett team bakom sig sol paketerar eller godkänner hans digitala kommunikation. Han är helt enkelt en smart person som aktivt söker feedback för att lösa problem.

 

Här hittar du den ursprungliga artikeln.

johanna.lindskog@lindell.org

Tips från pr-proffsen

Känner du dig redo att kasta i handduken när det gäller att hantera pr-kriser och samtidigt komma på smarta aktiviteter som resulterar i en enorm rapport med pressklipp som får styrelsen att jubla?

Klart du inte ska ge upp! Här kommer några tips från personer i mitt nätverk som fick bryta helgens ledighet för att leverera smarta pr-tips:

Johanna Snickars, Kommunikationschef Microsoft
”Använd kraften i medarbetarna. Skapa en checklista med riktlinjer så dina kollegor själva kan fånga upp och avgöra om det finns pr-värde och samla in tipsen. Ha alltid ett öra mot omvärlden och budskap klara, ditt material kan mycket väl passa det som morgondagens tidning vill skriva om”

Deeped Niclas Strandh, Planner JMWGolin
”Idag är allt always on. Staffa up för det istället för att fortsätta putta ut pressmeddelanden.”

Karolina Moberg, Nordisk PR- och kommunikationsansvarig på Viacom
”Negligera inte den sociala makten digitalt och tro aldrig att du kan dölja något på nätet. Har företaget begått ett misstag eller kommit med felaktig information, var snabb med att korrigera det och var transparant i er kommunikation, även om det sker på kvällstid eller på helger. En digital pr-storm som briserat över helgen, ska inte hanteras på måndagsmorgonen”

Karin Bäcklund, Digital strateg Springtime
“Ta till vara på de möjligheter som finns i det digitala medielandskapet! Idag kan man vara sitt eget mediehus där man själv bygger sitt varumärke och sprider sina budskap, man kan kommunicera med personer (tex makthavare och kändisar) som annars är svåra att nå, man kan få hjälp av andra att sprida sina budskap och man kan skapa engagemang kring sitt varumärke och sina frågor”

Tobias Rydergren, Presschef Coop
”Plugga! Det spelar ingen roll vem du ska pitcha till. Läs eller lyssna in dig på journalisten eller influencern. Vad skriver hen om? Vilket format skulle din nyhet passa för och hur är det intressant eller underhållande för mediets läsare”

Anitha Schulman, Multientreprenör och mediepersonlighet
“Håll koll på vilka hashtags som trendar och som engagerar. Förpacka ditt budskap smart och ta del av de taggar som redan har vuxit sig starka för att nå ut ur det digitala bruset”

johanna.lindskog@lindell.org