Kunder vill ha mänskliga företag

Du vill ha ditt varumärkes kunder och följares uppmärksamhet, deras bekräftelse och deras förståelse. När du kanske har en kris runt hörnet, vill du säkerligen också ha deras empati.

För att få detta måste du som varumärke våga höras. Inte vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller hörs kommer du förmodligen inte heller bli anlitad. Räkna inte med att bli vald slumpmässigt av kunder. Ditt företag kommer behöva stiga åt sidan för tyngre konkurrenter.

Jag har genom mina år i branschen sett en hel del ängslighet. Jag har mött personer som filar på långtgående strategidokument, istället för att börja leverera och få saker gjorda. Varumärken som vill våga höras, men inte törs med farhågan att inte bli gillad av alla. Sedan har vi företag som har fastnat i ett invant pr-spår. De driver aktiviteter som tidigare möttes av bra feedback, men som nu ingen bryr sig om. Företag pratar mycket om att vara agila. Kommunikation bör också vara det, samt människorna som jobbar med det.

Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med varumärken. Ditt företags personlighet och röst är det som gör att ni kan få en personlig kontakt med era kunder och följare. Precis som människor kan företag ha övertygelser, mål, värderingar. Var inte rädd för att visa eventuella brister. Ingen är perfekt. Jag, och säkerligen flera med mig, vill se mänsklighet i realtid bakom företagsväggarna.

De mest framgångsrika företagen i framtiden kommer vara de som består av människor med starkt digitalt värde som humaniserar varumärkena.

johanna.lindskog@lindell.org

Att vara förälder i pr-branschen – inte oproblematisk

Jag träffade igår under ett almedalsmingel en branschkollega som precis har börjat ett nytt jobb på en ung och ”modern” pr-byrå – trodde hon iallafall. Byrån består mestadels av yngre talanger och alla har en sak gemensamt, inga av hennes nya kollegor har barn. När hon frågade sin chef om arbetstider då hon behöver hämta barn från förskolan vissa dagar och således behöver gå tidigare fick hon som svar att det gick bra, men bara om hon kom tidigare på dagarna. Byrån har nämligen arbetstiden 9-17 och det är inte något som ruckas på. Behöver hon gå klockan 14, så måste hon vara på kontoret kl 06.  Åtta timmar ska hon befinna sig på kontoret. Punkt.

Är det här en modern byrå? Hur fräscht är det att inte främja kvinnor i arbetslivet? Ska personer som väljer att bilda familj straffas genom ett livspussel som inte går att lägga? Är det verkligen ok att 2017 att exkludera folk, speciellt kvinnor, från en yrkeskarriär? Jag har så många frågor!

Jag är mamma till två barn, och jag inser att alla inte har samma tur som jag har att ha en arbetsgivare som stöttar mig. Det är inte givet att folk arbetar optimalt under traditionell kontorstid. Låt folk forma sin egen tid. Friheten lönar sig troligen. Det som folk inte kan göra inom 9-17, tar de igen med råge på dygnets övriga timmar. Att sitta klistrad framför en skärm betyder inte att man arbetar effektivt.

johanna.lindskog@lindell.org

Betraktelser från Almedalen dag 1

Nu har jag landat på Gotland och ännu en Almedalsvecka har börjat. Kanske är det bara jag, men det känns som det är färre människor på plats i år, men min magkänsla kan vara fel. Har ingen färsk data till hands.

En sak som är säker är att det blir svårare att nå ut ut bruset. Har ditt företag eller din kund satsat hela budgeten för att under de kommande dagarna försöka bli sedda, för att sedan bli tysta igen?

Jag har sagt det förr men det är det skrivna ordet som är mäktigt. En digital röst som aldrig tystnar. Bloggen är ett viktigt verktyg för företag, ett verktyg som många fortfarande förbiser. Genom bloggen kan ditt företag snabbt bemöta kritik och kommunicera i realtid. Den största styrkan är att ditt varumärke får en röst, stil, ton och personlighet. En av de andra stora fördelarna med att blogga är att du kan locka en hel rad nya potentiella kunder som kanske inte har hört talas om er innan. Företag som har en stark digital närvaro ligger hästlängder före sina konkurrenter som inte satsar på digital kommunikation. Kunderna är idag digitala, och de gör sin egen research och blir säkerligen mer benägna att välja just din produkt än från ett företag utan en digital röst. Satsa på ett seminarium, eller ett mingel. Men se till att börja vässa din digitala röst!

johanna.lindskog@lindell.org

Checklista för att kontrollera fakta

I vår digitala värld snurrar allt snabbt och vi matas med information under dygnets alla timmar. Ibland tenderar fakta blir osanningar, och rykten blir sanningen.

Att kontrollera fakta är viktigare är någonsin. Att publicera sådant som inte är sant kommer inte bara nagga på din yrkesstolthet, men kanske även orsaka en pr-kris som påverkar ditt anseende och företagets varumärke som du jobbar med.

För dig som inte vill vara en digital mytoman har företaget Visme skapat en bra checklista!

Ursprunglig källa: PR Daily

Pr-arbete sker inte på autopilot

Uppdatering: Spinnify är en fejkkampanj från Unionen. Tur det, då jag tyckte idén var dålig! Puh. 

Igår dök den här annonsen upp i mitt facebookflöde. En tjänst som ersätter pr-konsulter med robotiserade pressmeddelanden. Vid eventuella följdfrågor utlovar Spinnify att frågeställaren får svar inom en millisekund, något som vi dödliga inte kan matcha. Vi är lite långsammare – men vi ligger hack i häl!

Jag blir såklart väldigt nyfiken på Spinnify. Vad är det de egentligen ersätter branschens pr-människor med? Spinnify erbjuder en bot som ser till att pressmeddelandet inte bara distribueras, utan letar också upp journalister som redan har skrivit om ämnet, och författar personliga mail baserat på vad journalisten tidigare skrivit. Boten klarar även att själv svara på följdfrågor.

Men är det här pr handlar om? Pressmeddelanden som är relevanta för mottagaren är inte något nytt, men dock viktigt. Jag hoppas och tror att det är få som gör massutskick och hoppas på en lyckoträff medialt. Att inte avsändaren vill ta hand om eventuella följdfrågor ser jag som en direkt dåligt idé. Det är vid följdfrågor en starkare relation till mottagaren befästs. Gäller det kritiska följdfrågor, skulle jag som bolag inte välja att automatiserade svar levereras. Pr-arbete handlar inte om att vara en digital kundtjänst för leverans av pressmeddelanden.

Här kommer några saker en pr-rådgivare kan hjälpa bolag med, som inte handlar om pressmeddelanden.

Insikter
Man kan lätt bli insnöad på sina egna nyheter och då få svårt att kunna värdera sig själv. Du kanske tror att ditt företag har ett nyhetsvärde i en historia, men kommer folk verkligen vara intresserade?

Kunskap
Bolagets pr-rådgivare är en stöttepelare, men även en rådgivare som säger sanningen och gör det som är bäst för varumärket. Ibland kan det vara svårt att höra, men det kommer säkerligen främja och stärka varumärket. Att vara en ja-sägare är ingen framgång om man vill titulera sig som en pr-rådgivare. Vid diskussioner kan man vända och vrida på ett ämne för att maximera resultatet.

Krisberedskap
Om en kris står inför dörren så vill man vara förberedd på allt. Baserat på historiska kriser, stora och små, så är en person med relevant erfarenhet ovärderlig för bolaget när det är föremål för negativ kritik.

Jag har alltid sagt att man ska bygga insikter på data och inte på magkänsla. Därför tycker jag sådana här initiativ är spännande. Men då relationer är så viktigt i ett bra pr-arbete bör man vara försiktig med att rationalisera bort människorna i processen alltför mycket.