Delta Airlines skapar Tinder-vänlig kampanj

Flygbolaget Delta har gjort en snygg och instagram-vänlig kampanj som just nu pryder en byggnad i hipster-meckat Williamsburg, New York.

Delta låter förbipasserade ta ett snyggt foto där de låtsas befinna sig på olika resmål, tack vare de skickligt ditmålade bilderna av kända turistattraktioner. Alla dessa går naturligtvis nå om man flyger Delta Airlines med utgångspunkt från New York.  ”World travelers are more likely to be swiped right.”  – en Tinder flirt (no pun intented) är ju aldrig fel.

Söka jobb i New York vs. Sverige

Efter ett par år i New York har jag insett att vad som är eftertraktat på den svenska arbetsmarknaden inte nödvändigtvis är vad som efterfrågas i New York. Och nu menar jag i form av praktiskt kompetens – skillnaderna vad gäller kultur och hur man för sig skulle jag förmodligen kunna skriva en hel bok om. Men som tur är finns det nog redan ett par hyllmeter av den sorten.

I svenska jobbannonser inom kommunikation kan man läsa att personen de söker ska kunna sköta både extern och intern kommunikation. Du ska kunna marknadsföring men också lite PR. Du kanske anställs för att sköta sociala medier, men det är bra om du också kan event. Kort och gott, i Sverige vill vi anställa människor som känner sig trygga med att ta sig an olika uppgifter och har en bred kompetens. I New York är det precis tvärtom.

Där ska du gärna vara en über-expert på ett ytterst avgränsat område. Du ska ha jobbat med CRM-systemet X i hela ditt vuxna liv. Och du ska också gärna ha satsat allt för att komma till den Stora Staden och jobba ännu mer med CRM-systemet X. Jag tror det beror på att avdelningarna är större, hierarkierna starkare och det finns så många potentiella medarbetare att tillgå. För i en stad med så ofantligt många människor så går det att bestämma ända ner på skostorlek vilken sorts person och vilken kompetens du som arbetsgivare vill ha.

Det här gäller dock New York, inte hela USA. En bekant till mig kommer från startup-scenen i Seattle. Där, precis som i Sverige, premieras det med en generell kompetens.

Så, när det är dags att söka jobb i  New York – se till att CV:t är nischat!

Hela Sverige tillgängligt på Airbnb

Varför nöja sig med ett hotell eller en låne-lägenhet när du kan få ett helt land? Visit Sweden är i farten igen, med en ny grym kampanj. Den här gången har de tagit fasta på allemansrätten och lagt upp hela Svea Rike på Airbnb.

De välkomnar turister (och alla andra med för den delen) att plocka bär i skog och mark, ströva igenom vida skogar och sedan sova under bar himmel. Hemsidan och hela idén är briljant, och jag tror den kommer väcka lika mycket svensk stolthet som utländsk nyfikenhet. För när vi träffar människor från andra länder och har kommit förbi fasen där vi klagar på att ”svenskar är så tråkiga” (vilket jag som tillfällig utlandssvensk verkligen inte håller med om) så är det just de här sakerna vi med stolthet lyfter fram. Allemansrätten. Hur långt vi har kommit i arbetet med jämställdhet (även om vi har mil kvar). Att Sverige är vackert – och den fantastiska och svårfångade svenska sommaren.

Klockren kampanj! Snyggt jobbat Visit Sweden.

De bästa mensreklamerna

Var nisch har sina utmaningar och sina standardlösningar. Men det finns några branscher vars reklamfilmer verkar närmast tvångsmässigt inklämda i en viss form. Som bilreklam. Eller städmaterial.

Ett område som ofta känns både trött och mossig är reklam som har att göra med mens. Vitklädda kvinnor på aerobicspass som ler förtjusande och därefter häller blå (oklart) vätska på en binda. Men som tur är finns det ju underbara exempel som bryter mot den här trenden. Jag har ju till exempel skrivit om den snygga reklamen (men också kontroversen som uppstod) i New Yorks tunnelbana med underklädesmärket/mensskyddet Thinx.

Men all min goda vilja, och rejält många Youtube-timmar, till trots, så har jag inte hittat jättemånga intressanta eller ens relevanta exempel att lyfta. Jag blev riktigt missmodig av alla klichéartade och nervösa reklamer jag fick klicka mig igenom med vitklädda lyckliga kvinnor som rider på vita hästar över vita sandstränder. Som den här fina från åttiotalet med en vitklädd kvinna som mystiskt nog har typ nio vita katter som hon hänger med på dagarna.

Men, det finns hopp! Här är två exempel som visar att man kan gå mot strömmen och göra rolig, cool reklam för mensprodukter.

Den första är en charmig reklam om den första mensen och hur mycket stolthet den väcker:

Och min andra favorit är en rå, cool reklamfilm – och den första reklamen jag har sett som rör mens som faktiskt visar upp blod:

Nästa år när jag gör en repris på det här inlägget hoppas jag att jag har ännu fler exempel att lyfta. Kom gärna med tips!

Passa också på att kolla in dessa underbara annonser från 50-talet.

Annons 50-tal

Heinekens spännande nya reklam

När varumärken tar sig an politiska ämnen blir det ibland platt fall. Men Heineken gör det bra. Riktigt bra.

I sin nya reklamfilm låter de människor med olika åsikter, som en feminist och en anti-feminist, träffas och snacka. Kruxet är bara att de från början inte vet om sina olikheter. Riktigt fint gjord!