Framtiden är här

Forskare på University of Washington har med hjälp av ett nytt AI-verktyg simulerat en video med Barack Obama. Resultatet är inte felfritt men det är riktigt jäkla bra. Framtiden är här hörrni!


Se videon här.

 

natalie.e.eriksson@gmail.com

Snapchats mest spännande funktion hittills

Det är sommar och sol men tech-entreprenörerna tar aldrig semester. Nyheter från internet kommer här!

1. Snapchat = money makers?
Det är knappast någon hemlighet att Snapchat har haft problem med lönsamheten. I veckan lanserades emellertid funktionen Paperclip som möjliggör för användare (och företag) att skapa klickbara snaps. Det var på tiden att Snapchat börjar driva trafik ut från appen. Det ska bli spännande att följa utvecklingen och extra roligt blir det om annonseringen tar fart på riktigt.

 

2. Facebook har nu 2 miljarder användare.
Eller, 27 procent av jordens befolkning. Det är inte illa det, för ett bolag skapat av en 20-åring i hoodie.

 

3. Det ryktas om att iPhone 8 kommer att ha en augmented reality-funktion.
Telefonen kommer att lanserar i september. Visste ni förresten att iPhone firade 10 år härom veckan? När jubileer kommer på tal brukar folk ofta säga ”Har det REDAN gått tio år?” Jag känner precis tvärtom. Har det bara gått tio år, vad gjorde vi innan detta? Svassade runt med de där gamla ihopfällbara telefonerna, förmodligen. Hur som helst. Jag håller tummarna för en höst fylld av AR📱👻

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Sociala favoriter från Cannes Lions

Måndag och åter på kontoret efter en vecka av rosédimma, Cannes och midsommar. Cannes är ju dock så mycket mer än poolparty och rosé – en sådär sjuttioelvatusen shortlists att kolla på exempelvis. Jag spanade såklart lite extra på Cyber-kategorien som innehåller flera, för mig, relevanta underkategorier som Social video, Innovative use of social och Community building/management. Härligt med en tävling som även uppmärksammar social tycker jag, något som vi i Sverige är rätt dåliga på! Jag hittade även många sociala medie-kampanjer i övriga kategorier i utställningshallen i Cannes, och här kommer några av mina favoriter.

Narcos – Spanish lessons och Episode leak – Netflix/Alma DDB

Eventuellt något partisk men älskar, älskar, älskar detta! Alma DDBs arbete med Narcos Facebooksida under hösten fortsätter att dra in mängder av priser, väldigt välförtjänt. Så här bra kan det bli om man gör sin hemläxa och faktiskt lyssnar innan man pratar.

Like my addiction – Addict’aide/BETC

Få har nog missat denna kampanj som blev otroligt omskriven världen över. Smart att utnyttja hela influencerfenomenet för att lyfta ett viktigt ämne!

All that we shareTV2/&Co.

Ännu en viral mega hit som ingen kan ha missat. 8.1 miljoner interaktioner och 284M organiska visningar gav denna kampanj guld i cyber (social video). Analysera denna för att få inspiration kring hur du bäst skapar innehåll som engagerar i sociala medier!

Unsafety check – Black lives matter/J.Walter Thompson NY

Så.jävla.bra! Över 20 miljoner visningar utan betald räckvidd första veckan och grym spridning med draghjälp av flera stora artister som hakade på kampanjen.

Twitter beef och #NUGGSFORCARTERWendy’s

Fick iallafall mig att att le! Kan önska att fler företag vågade ta ut svängarna lite mer när de jobbar med community management.

Facebook not liveTomcat/The Scotts miracle-gro co/Barton F.Graf

Interaktiv livevideo på Facebook <3 Så knäppt, roligt och brutalt på ett bra sätt. Det gillar man ju!

Future Lions

Det är reklamfestival i Cannes och min kära bloggkollega är där och håller ställningarna / dricker rosévin i solen medan jag är hemma och bloggar. Någon måste ju göra det också. Jag läste just att Berghs för sjätte gången vunnit priset som School of The Year. Kul! Det kan dom ha, tycker jag.
De tio Berghs-bidrag som kvalade in till finalen är väldigt digitala, sociala och värderingsstyrda. Jag är inte den som anser att all reklam bör vara värderingsstyrd, utan kräks snarare lite när jag ser en del varumärken som utan bevisföring eller trovärdighet försöker trycka upp tunna och snabbt ihopsnickrade manifest i ansiktet på mig och er. Men när jag ser detta känner jag ändå att fan vad fint. Unga = framtiden!

🦁Här kan du se alla bidrag:

natalie.e.eriksson@gmail.com

Pride-flaggor pryder Facebook under juni månad

I mitt förra inlägg skrev jag om att Instagram firar och uppmärksammar Pride month. Nu hakar även storebror Facebook på tåget. Alla användare som gillar Facebook-sidan LGBTQ@Facebook får automatiskt möjlighet att använda pride-flaggan som reaction. Fint!

natalie.e.eriksson@gmail.com