Reklambranschens egen humorkung

Daniel Hallberg är art directorn på King som underhåller Instagram med sketcher och imitationer. Jag träffade honom innan sommaren för att prata om imitationerna av Lorentz, hur det var att provfilma för Ruben Östlund och varför Daniel känner att han har lurat hela samhället. 

Du har över 52 000 följare på Instagram. Hur känner du inför det?
Det känns 90% kul. Till en början var jag dock ängslig över att lyckas håll följarna glada och nöjda. Det finns mycket ”sanningar” om sociala medier, exempelvis den om att man måste posta innehåll varje dag.
Hösten 2016 jobbade jag väldigt mycket, samtidigt som jag försökte skapa sketcher på kvällarna. Efter ett tag insåg jag att jag inte hade en ledig minut över. Förstå mig rätt, jag har jäkligt kul, men man måste kunna vara ledig ibland. Nu känns det helt okej att jag inte postar inlägg sju gånger i veckan. Idag lägger jag cirka en arbetsdag i veckan på kontot, inräknat intervjuer och dylikt. 

Varför startade du kontot?
Jag hade länge tänkt på hur roligt det känns med människor som Jens Lapidus, eller du själv för den delen, som arbetar med en sak på dagarna och med något helt annat på sidan av. Jag ville klämma in ännu fler kul saker i mitt liv helt enkelt.  Ledtiderna på en reklamfilm kan vara uppåt två månader medan mina sketcher kan vara publicerade två minuter efter att de har spelats in. Det är en härlig kontrast.

Minns du hur följartillväxten tog fart?
Jag kommer ihåg att Hannah Widell samt Amanda och Alex Schulman gjorde shout outs och då började följarskaran att växa.

Daniel avbryter samtalet för att kolla telefonen.
Jag måste se till att få bord på Jim&Jacob ikväll. Jag ska på dejt.

Är du nervös?
Ja. Det är tredje dejten, det känns viktigt att det blir bra.

Restaurangen svarar inte och Daniel sätter ett alarm på mobilen för att komma ihåg att försöka på nytt om en stund. Tillbaka till frågorna. 
Har du någonsin köpt följare?
Nej!

Du har imiterat Lorentz ganska friskt. Har du fått någon respons från hans håll?
Jag och Lorentz har skrivit lite med varandra på Instagram.  Han har sagt att han tycker att mina videos är roliga. Vi har även sprungit in i varandra på stan. Det känns bra att han fattar min humor, jag vill verkligen inte skämta på hans bekostnad. Jag är ett stort fan av hans musik. 

Finns det något klipp du ångrar?
Nej, men jag ryser när jag tänker på att mina videos ligger publicerade för allmän beskådan. Jag tittar aldrig på dem. Du vet när man som liten och var på middag med sina föräldrar och de helt plötsligt började dansa?
Så skämmigt känns det när jag ser på mina egna videos. Därför känns det otroligt fint när andra människor hör av sig med uppskattande ord. Jag tar fortfarande skärmdumpar på alla fina kommentarer jag får.

Jag vet att du får en del förfrågningar gällande samarbeten. Är du orolig över att tappa följare om du gör för mycket sponsrat innehåll?
Jag har gjort tre samarbeten totalt och tackat nej till en del. Det viktigaste för mig är att vara lojal mot King. Arbetet med mitt konto får aldrig gå ut över mina byråkunder och att göra samarbeten tar ganska mycket tid. De gånger jag har tackat ja till samarbeten så har det berott på att företagen har givit mig total kreativ frihet och rikligt med tid.

Du har en statistroll i Ruben Östlunds prisade film The Square.
Berätta om det!
Ruben gillar att casta från verkligheten. Hans casting-agent känner min kollega Martin (som också är med i filmen) och hon kände till mig tack vare mitt Instagram-konto. Ruben hade lånat in sig i Roy Anderssons lokaler och det var där provfilmningen skedde. Jag var faktiskt inte nervös när det var min tur att provfilma. Jag var säker på att de skulle ge rollen till någon annan och kände mig därför väldigt lugn.

Var det en trovärdig dialog du utgick ifrån under provfilmningen?
Definitivt. Produktionen hade gjort sin research, bland annat genom att anordna workshops med olika reklamare och PR-personer för att identifiera hur vi pratar i branschen.

Hur pratar vi i branschen?
”Vi måste sticka ut i mediebruset”, ”differentiera oss” och ”investera långsiktigt i våra varumärken”.

Vad skrattar du själv åt på internet?
Dagensnyheterna, Fuck Jerry och Alex Schulman. Videon där jag imiterar Alex Schulman är för övrigt den video som fått allra störst genomslag sedan jag startade mitt konto. 

Vad är nästa steg?
Jag tycker att jag har hittat en bra balans. Jag älskar verkligen mitt jobb. Det känns som att jag har lurat hela samhället när jag kommer hit. Jag får sitta i de här fina lokalerna och prata om roliga idéer med mina kompisar. Att parallellt med det driva kontot och göra skådisgig känns optimalt. Någon gång i framtiden vore det kul att driva egen byrå.

natalie.e.eriksson@gmail.com 

Att kommunicera under en kris

Hurricane Harvey är den största orkanen på åratal att svepa in över USA.
För att samla in pengar till drabbade bestämde sig The Advertising Council och allas vår favorit Matthey Mcconaughey (två svåra namn på rad, pjuh) att skapa en reklamfilm. Mcconaugheys röst är, i vanlig ordning, otrolig och jag tycker om filmen i all sin enkelhet. Ibland krävs det inte mer än så här.
Don´t mess with Texas.

Se filmen här. 

 

natalie.e.eriksson@gmail.com 

 

 

Sökes: Social Media Ninja

Okej, vi måste prata om detta, för det är 2017 och jag ser det fortfarande överallt. ”Är du vår nya Social Media Guru?”, ”Social Media Ninja sökes!”, ”Nu är på vi på jakt efter en riktig Social Media Rockstar!”. *CRIIIINGEEEE*

Alltså, jag vill hugga mig i ögonen med en iPhoneladdare alternativt tappa all läsförståelse när jag ser de här fruktansvärda titlarna. Ingen skulle ju n å g o n s i n vara på jakt efter en VD-ninja eller döpa om alla copywriters till text-rockstars?

Så varför måste vi fortsätta stå ut med de här vidriga hitte-på-titlarna? Är det ett försök att ”get hip with the kidz” eller vittnar det egentligen om att det är ett yrke som fortfarande inte tas seriöst (ZZzzzZzz), samtidigt som företaget som annonserar uppenbarligen förstår att de behöver få in kompetensen? ”Lite latjolajban på Fejjan”, typ. Och även om ni tror att ni menar väl så skrämmer ni antagligen bort just de personerna som ni vill nå när ni använder de här förlöjligande titlarna.

NO!!!! Kan ej identifiera mig med ninjor eller gurus.

Tar du åt dig? Här har jag sammanställt vettiga titlar som riktiga personer har, som du kan använda istället (tack Social Media Gäris):

  • Social media manager
  • Community manager
  • Social media creative
  • Social media specialist
  • Social media strategist
  • Digital kommunikatör
  • Social growth hacker
  • Social account manager
  • Communication strategist
  • Content strategist
  • Content manager
  • Content distributor

Det finns alltså oändligt många vettiga titlar beroende på vad personen ni söker ska ha för spetskompetens inom social. Sen är jag helt säker på att sociala medier kommer att vara en så naturlig del av alla marknadsavdelningar och byråer inom kort, att man inte behöver trycka in ”social media” innan exempelvis ”strateg”. Men, det är ju en annan femma.

P.S. Gäller även webbutvecklare. De vill antagligen inte heller identifiera sig som backend ninjas eller frontend rockstars *cringe igen*.

Sociala nyheter vecka 33

  • Facebooks dotterbolag Occulus ansöker om patent för augmented reality-glasögon.
  • Facebook lanserar köp- och säljplattformen Market Space, en nytillkommen konkurrent för exempelvis Blocket.
  • Youtube rullar ut en funktion för breaking news på några av sina marknaden. Den har hittills visat nyheter från exempelvis terrorattacken i Barcelona.
  • FN har tagit fram Facebook-anpassade filter för att belysa historier från utsatta områden, om sexuellt våld m.m.
  • Apple tar ställning mot rasism genom att blockera Apple Pay för tre webbplatser som säljer vit makt-produkter.

natalie.e.eriksson@gmail.com

Nya medier som bidrar till mångfald

Jag lyssnade nyligen på Ehsan Fadakars avsnitt av Resumés sommarpodd. Ehsan pratade bland annat om hur vår bransch är så otroligt dominerad av vita män. Och det är kanske inget förstasidesstoff för varken mig eller dig. Men det får mig ändå att reflektera över att det är så många av de som inte tillhör majoriteten i branschen som jobbar med just sociala medier.

Sociala medier har hjälpt till att demokratisera världen på många sätt de senaste åren. Så länge man äger en mobil med kamera och internet kan exempelvis vem som helst starta en egen kanal på YouTube, med samma förutsättningar för framgång och kändisskap.

Och de där åren när alla trötta gubbar (de som Bard förutspådde kommer att bli överkörda inom ett par år av 30-åriga kvinnor som är grymma på sociala medier) tänkte att sociala medier var något vi som satt på kundservice eller i receptionen kunde sköta – de har resulterat i att många av oss som inte var självklara i mediebranschen nu har hittat hit: förortsungar, unga kvinnor, homosexuella, rasifierade, icke binära och lantisar. Nu är vi äntligen insläppta på samma arena, och trots färre år i branschen ligger vi ljusår före inom detta specialistområde. Det i sin tur innebär att vi får fler unga chefer som tillhör minoriteter – och det resulterar i att branschen kanske äntligen kan bryta mönstret med medelålders vita män som helst rekryterar andra medelålders vita män.

Så grattis branschen – mångfald gynnar alla! Nu får vi bara hoppas att den här nya kompetensen  tas tillvara på rätt sätt så att det där gamla, tråkiga mönstret jag nämnde ovan blir ett minne blott.

P.S! *3 snabba tips*

  1. Är du kvinna eller icke binär och jobbar med sociala medier? Då tycker jag att du ska gå med i vår FB-grupp pronto! Här hittar du den.
  2. Om du inte är kvinna eller icke binär, men gärna vill nå 570 kvinnor/icke binära (!!!) med blandad bakgrund inom SoMe för exempelvis ett ledigt jobb är du välkommen att maila mig platsannonsen så delar jag den 👉  anna.olivemark@gmail.com.
  3. Du har väl inte missat att du kan platsannonsera via Rättviseförmedlingen? Mycket bra grej!