– Viralgranskaren spelar en viktig roll i dagens samhälle. Vi söker i allt högre grad vår information via sociala medier. Åsa Larsson och Hugo Ewald har på ett flertal innovativa sätt deltagit i kampen mot falska nyheter, säger Jan Nolin, professor vid Högskolan i Borås och medlem i juryn för Sociala medier-priset i en kommentar.

Sociala medier-priset är ett stipendium på 100 000 kronor som finansieras av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, och delas ut av Borås Stad och Högskolan i Borås. Priset tilldelas personer eller grupper som gjort "väsentliga insatser inom sociala medier sett ur ett samhällsutvecklingsperspektiv".

– Det känns extra glädjande att Viralgranskaren vinner under ett år som präglats av desinformation. Vi vill fortsätta bidra till att förhindra spridningen av falska nyheter och upplysa om de problem som finns med falsk information, säger Hugo Ewald, redaktör för Viralgranskaren i en kommentar.

Viralgranskaren är en avdelning i tidningen Metro som grundades av Linnéa Jonjons, Jack Werner och Åsa Larsson för att granska nyheter som sprids viralt som en förlängning av traditionell journalistik.

Sedan starten 2014 har Viralgranskaren lanserat projekt som Lilla Viralgranskaren för klassrummet och Källkritikens dag som samlar en rad föreläsare om ämnet. Initiativet har tidigare vunnit Stora journalistpriset i kategorin Årets förnyare och har fått utnämningen Årets folkbildare av föreningen Vetenskap och folkbildning.

Juryns motivering:
"För att genom ett antal innovativa projekt, pedagogiska publikationer och inrättandet av Källkritikens dag ha uppmärksammat vikten av nyskapande källkritik på internet. Sparbanksstiftelsen Sjuhärads sociala medier-pris år 2017 på 100 000 kronor tilldelas Viralgranskarens redaktörer Åsa Larsson och Hugo Ewald."

Tidigare vinnare
2013: Joakim Jardenberg
2014: Lina Thomsgård
2015: Brit Stakston
2016: Wikimedia Sverige