Spotifys spellistor har under de senaste åren gjort succé och idag kan en placering på en av de större spellistorna innebära ett genombrott. Spotify har tidigare hittat inspiration från privatpersoners spellistenamn i sina kampanjer.

I samband med Dansbandsveckan i Malung har Spotify satt ihop 30 unika spellistor för dansbandsfans runtom i Sverige. Listorna är baserade på statistik och döpta efter de mest spelade dansbandsdängorna i olika städer. Namnen hittar också inspiration från populära låtar inom genren. Eller vad sägs om "9,16 mil från Stureplan" där de mest spelade dansbandslåtarna i Västerås presenteras? Eller om "Klackarna i husvagnstaket" med 30 låtar om camping och semester?

– Sett till hur stor och uppskattad dansbandsgenren är känns det fantastiskt att kunna addera ännu fler spellistor för all dans under sena sommarnätter runt om i landet. Det finns intressanta skillnader i vilka dansbandslåtar och artister som sticker ut på vissa orter men Lasse Stefanz förblir eviga favoriter i de allra flesta svenska städer, säger Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify.

Kampanjen är framtagen tillsammans med B-Reel och Starcom. Den kommer att synas utomhus i Malung, Västerås, Karlstad, Halmstad och på Öland samt i sociala medier.