IKEA har låtit Sifo göra en rikstäckande undersökning om våra vanor och ovanor i vardagsrummet. 2000 svenskar har fått svara på 30 frågor om saker vi gör men kanske inte riktigt vill erkänna för andra.
– På IKEA drivs vi av vår nyfikenhet. För det är med insikter och kunskap om det verkliga livet vi kan skapa en bättre vardag för de många människorna. Vi har alla våra egenheter, men i dem finner vi i regel också en gemenskap, säger Tina Björeman, pressansvarig IKEA Sverige, i ett pressmeddelande.

På en särskild kampanjsajt kan du gå in och ta reda på vad människor gör i sina vardagsrum – egentligen. 

Byrån som ligger bakom kampanjen är Futurniture. 
– Vi ville skapa ett kul sätt att använda undersökningen på, därav den interaktiva kampanjsidan "jag har aldrig" där vi låter svenska folket själva testa sig mot undersökningen, säger projektledaren Linnea Vikengren.

Här är några av upptäckterna i undersökningen:
• Var tredje chef har ljugit om att godiset är slut för att de vill ha det för sig själva.
• 49% av alla hårdrockare har klippt tånaglarna i soffan.
• 2 av 3 föräldralediga har förnekat att de somnat under filmen.
• Varannan stockholmare tycker att deras inredningsstil är bättre än sin partners.
• 27% av alla smålänningar har fuskat mot barn i sällskapsspel.

Arbetsgrupp
Kundansvarig: Dan Grettve
Art Director: Felix Bodin
Copywriter: Linus Blom
Projektledare: Linnea Vikengren
Produktionsledare: Liv Bossuyt
Digital PR: Amanda Wennö
Motion Designer: Arvid Johansson
Digital Agency: Oakwood