I våras beslutade ledningen för Bonnier Broadcasting att lägga ner Nyhetsbolaget och integrera lejonparten av verksamheten i TV4. För vd:n Åsa Tillberg Widell innebar det i praktiken att hennes jobb skulle försvinna. När Resumé pratade med henne i slutet av april var det "sannolikt" att hon skulle gå vidare inom Bonnier. Men så blir inte fallet.

Nu meddelar hon att hon lämnar mediekoncernen efter sammanlagt 27 år. Med sig får hon 12 månadslöner som kompensation. År 2015 hade hon knappt 2,4 miljoner kronor i taxerad inkomst. 
– Mitt vd-avtal har lösts ut, säger Åsa Tillberg Widell till Resumé.

Hon har fört en dialog med koncernchefen Tomas Franzén om att hitta en ny roll inom Bonnier, men inte lyckats hitta någon lämplig.
– Det har varit bra samtal. Han var angelägen om att fånga upp mig och se om det fanns några lämpliga jobb. Men i den här typen av ledande positioner är det lite slumpens skörd när något råkar bli ledigt. Vi diskuterade om jag skulle vänta på att något dyler upp, men är överens om att det inte passar mig att sitta och vara parkerad under obestämd tid. Det är ju inte idealiskt för Bonnier heller ur ett kostnadsperspektiv.

Innan vd-jobbet på Nyhetsbolaget var Åsa Tillberg Widell redaktionschef på Dagens Nyheter. Dessförinnan hade hon samma roll på Dagens Industri. Nu står hon till arbetsmarknadens förfogande.
– Jag är arbetsbefriad och har inte någon konkurrensklausul. Jag har varit inom Bonnier hela min karriär, så det känns spännande att få göra något annat.

Vad det blir för något nytt återstår alltså att se.
– Det är klart att mediebranschen är min bransch, men jag kan tänka mig andra branscher också. För mig är det viktigaste att jobbet har ett meningsfullt innehåll, och journalistik är ett sådant. Men det finns annat.

Både på Nyhetsbolaget och DN fick Åsa Tillberg Widell genomdriva tuffa sparpaket och omställningar av verksamheterna. Något hon tror kan vara nyttigt inför de framtida utmaningarna.
– Mediebranschen har legat tidigt i strukturomvandligen som många branscher kommer att gå igenom med digitaliseringen. Det är en bra erfarenhet att ha lett en organisation i en så stor omställning. Nyhetsbolaget gick från att jobba med helt traditionell linjär-tv till att bli en plattformsneutral organisation på bara ett par år. Dessutom lyckades vi höja kvaliteten på det vi producerade, och göra dubbelt så mycket till en lägre kostnad än tidigare, säger hon.

I slutet av juni berättade Resumé att Bonnier var nära att sälja contentdelen av Nyhetsbolaget, kallad Nya Affärer. Som hetaste köparkandidat utpekades Grumpy Productions. Den dealen ser nu inte ut att bli av. Majoriteten av de anställda valde att nappa på avgångsvederlaget från Bonnier Broadcasting. Åsa Tillberg Widell säger sig inte känns till vad som istället kommer att hända med de externa produktionerna som bolaget jobbade med.