Den offentliga striden mellan Discovery och Com Hem/Boxer fortsätter. Sedan 00:00 är Discovery Networks Swedens kanaler nedsläckta för 1,8 miljoner Com Hem och Boxer-hushåll. Parterna satt under gårdagen i förhandlingar men kunde inte nå en överenskkommelse. Det senaste budet var att Com Hem ville förlänga avtalstiden till på måndag. Kärnan i oenigheterna är vad Com Hem ska betala för Discoverys kanaler och vad som ska ingå i dem.

Nu väljer Com Hems vd Anders Nilsson att skicka ett öppet brev till Discovery Networks Swedens vd Henriette Zeuchner.

"Hej Henriette,

 Jag vill vädja till dig att lägga våra meningsskiljaktigheter åt sidan för några dagar och lyfta oss över den situation som vi nu befinner oss i. Våra företag har olika roller med det gemensamt att vi fyller en viktig funktion för många TV-tittare. Vi kan vara oense om anledningen till varför vi hamnat i denna situation, men det finns inget skäl att vägra det svenska folkets önskan att se sitt landslag representera landet i en VM-kvalmatch, de är oskyldiga. Jag upplever den situation som vi just nu befinner oss i som ett väldigt stort nederlag för oss båda" inleds brevet.

Längre ned i brevet lyfter Nilsson även upp ett citat från Discoverys globala vd , David Zaslav, där han i en intervju från 2016 berättar att nedsläckningarna är en del av Discoverys förhandlingstaktik.

–  Styrkan i vår portfölj var speciellt tydlig i förhandlingarna med Telia i Sverige och Telenor i Norden där vi släckte ned kanalerna för att bibehålla avgifterna. Vi har börjat ha en mer aggressiv förhandlingstaktik för att bibehålla de avgifter vi haft. I båda fallen fick vi bra avtal med ett mycket gynnsamt ekonomiskt resultat, berättar Zaslav i intervjun.

"Tittarnas rättmätiga ilska och irritation drabbar oss båda och kommer definitivt inte leda till något bra. En konflikt som denna har inga vinnare. Du uttryckte i ert pressmeddelande häromdagen vikten av att ta ansvar, det är dags att gå från ord till handling nu. Jag vädjar återigen - gör inte detta mot det svenska folket", avslutar Nilsson.

Discovery Networks Swedens vd Henriette Zeuchner har nu svarat Anders Nilsson i ett eget öppet brev.

"Käre Anders,

Du har mitt telefonnummer och jag vill ingenting hellre än att vi sitter ner tillsammans och hittar en lösning på den här situationen. Det var också därför jag ringde dig häromdagen.

Då lovade du att återkomma med ett skäligt erbjudande som skulle ta oss framåt. Men istället gav du mig i princip samma förslag som du kom med i juli - att du ska ha mycket mer och betala mycket mindre. Samtidigt som du lägger på dina kunder fler avgifter. Tycker du verkligen att det är skäligt, Anders?", skriver Zeuchner.

Zeuchner önskar vidare att pajkastningen ska upphöra samt att kommunikationen mellan parterna i framtiden ska ske i stängda rum.

"För oss handlar det här om att vi vill få en rättvis värdering av vårt innehåll. Och som du vet, motsvarar ökningen vi ber om för rättigheterna som du vill ha: en kopp kaffe per hushåll och år. Låt oss nu lägga allt det här åt sidan och hitta en bra lösning, Anders. Jag ringer dig alldeles snart, så tar vi det därifrån", avslutar hon.